Nytt resecentrum på Åkareplatsen i Göteborg

På måndag invigs Västtrafiks nya resecentrum på Åkareplatsen i centrala Göteborg. En modern byggnad i material som kan återvinnas. Åkareplatsen resecentrum blir ny start- och ändhållplats för flera stora pendlarlinjer.

Den 18 juni öppnar Åkareplatsen resecentrum i Göteborg. Resecentrumet blir ny start- och ändhållplats för flera pendelbusslinjer.

• Linje 100, 101, 102 och 120 till Borås
  • Linje 300 och 330 till Kinna
  • Lerumsnabben till Ingared via Lerum och Floda.
  • Gråbosnabben till Brobacka via Gråbo och Sjövik.

Samtliga linjer kommer att flytta från Nils Ericson Terminalen i samband med att Västtrafik går över till sommartidtabell den 18 juni. Linje 330 kommer däremot efter sommaren att gå till och från Heden istället på grund av platsbrist.

Läs också: Sommartider i kollektivtrafiken

Centralenområdet utvecklas
Anledningen till flytten är att delar av Nils Ericson Terminalen tas ned för att göra plats för flera byggprojekt som kommer att prägla Centralenområdet i många år framöver.

— På Åkareplatsen ersätter vi de lägen som försvinner i samband med utvecklingen av centralenområdet. Närheten till Drottningtorget, Nils Ericson Terminalen och tågen på centralstationen gör att våra kunder enkelt kan byta mellan buss, tåg och spårvagn, säger Jarl Samuelsson.

Resecentrumet är en modern träbyggnad, byggd i material som kan återvinnas och kan monteras ner för återanvändas i andra byggprojekt i framtiden. Resecentrum på Åkareplatsen kommer att ligga där i cirka tio år, tills de delar av Nils Ericson Terminalen som demonterats kan byggas upp igen.

Åkareplatsen Resecentrum invigs på måndag morgon kl. 07:10, genom att resenärer som klipper bandet till busslinje 100 mot Borås.

Åkareplatsen Resecentrum i korta drag:

Resecentrum innehåller Pressbyrån, toaletter, vänthall och personalutrymme

Ritat av White Arkitekter

Uppförd av Fristad Bygg (terminaldelen är byggd av FO Peterson)

Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Jarl Samuelsson, chef på Västtrafiks affärsenhet

Nytt resecentrum i Gamlestaden17.8.2018 09:12Pressmeddelande

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar. Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning. – Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik. Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn. Västtrafikbutik ska testa nya lösningar Det nya res

Västtrafik byter tidtabell den 20 augusti16.8.2018 13:32Pressmeddelande

Den 20 augusti återgår kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen till ordinarie tidtabell med tätare turer. Samtidigt genomförs förändringar av trafiken där det behövs och några linjer får nya avgångstider. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren. Från och med måndagen den 20 augusti gäller en ny tidtabell för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. – Semestern är över och skolorna drar igång. Då återgår även kollektivtrafiken till ordinarie tidtabell. Eftersom att vi samtidigt passar på att göra förändringar som behövs vill vi uppmana våra resenärer att söka sin resa i förväg i Reseplaneraren, för att vara på rätt plats i rätt tid, säger Jarl Samuelsson, enhetschef på Västtrafik. Förändringar i Göteborgstrafiken I Göteborg får buss 330 mellan Kinna och Göteborg en ny start- och ändhållplats på Heden, istället för Åkareplatsen resecentrum. Förändringen görs på grund av begränsat utrymme på Åkareplatsen. Busslinjerna 35 och 135 läggs ihop och får linjenummer 35. Samti

Nyheter i Skövde stadstrafik när Heneporten byggs om16.8.2018 09:00Pressmeddelande