Adda

Nytt samarbete för ökad hållbarhet inom it-inköp

Dela

Med gemensamma krafter kan stora inköpsorganisationer påverka it-branschen i en positiv riktning för ökad hållbarhet. Det är idéen bakom ett samarbetsinitiativ där bl.a. Adda ingår.

I dagarna lanseras ett nytt inköpssamarbete för it där Adda Inköpscentral ingår tillsammans med Atea, H&M, Ikea, Systembolaget, Tetra Pak, Ericsson, Vattenfall, Malmö stad och Uppsala stad. Sammanslutningen går under namnet ASF Leadership for Change och initierades av it-bolaget Atea för att skapa ökad hållbarhet inom it och digitaliseringsbranschen.

Peter Nohrstedt är hållbarhetschef på Adda Inköpscentral och var med och startade initiativet genom sin medverkan i ASF Advisory Board där idéen om samarbetet först föddes. Han tycker det var en självklarhet att Adda skulle delta.

- Det är viktigt att vi agerar unisont och tillsammans med andra it-köpare för att kunna påverka den globala it-industrin, säger han.

Varför är det viktigt att samarbeta kring de här frågorna?

- Situationen med en global industri med komplexa och långa leverantörskedjor kräver att vi som köpare samlar ihop oss och pratar med en gemensam mun. Det ger större effekt än att var och en av oss kör sitt eget race. En samlad kravbild och en gemensam målbild ger en tydligare signal till marknaden och är också lättare för industrin att leverera mot.

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Adda ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner - som också utgör våra kunder. Vårt uppdrag är att erbjuda offentlig sektor avtal och tjänster inom offentliga inköp och HR som underlättar vardagen, frigör resurser till välfärden och bidrar till ett hållbart samhälle.

Följ Adda

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adda

Adda, Polisen och Arbetsförmedlingen samlas kring ett gemensamt traineeprogram1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Adda samarbetar med Polisen och Arbetsförmedlingens inköpsfunktioner i ett gemensamt traineeprogram i syfte att skapa fler duktiga upphandlare inom offentlig sektor. Tillsammans ska de lyfta och synliggöra professionen för att öka attraktionskraften för yrkesrollen. Adda, Polisen och Arbetsförmedlingen erbjuder nyexaminerade en traineetjänst som utöver det vanliga traineeprogrammet innehåller arbete, praktik och utbildning på flera olika arbetsplatser.

Nytt ramavtal för bokning av kultur- och fritidsanläggningar1.7.2019 13:06:00 CEST | Pressmeddelande

Med start den 1 september kan kommuner, genom ett nytt upphandlat ramavtal, köpa in it-tjänster som underlättar för allmänheten att boka lokaler och anläggningar inom kultur och fritid. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) och 200 kommuner har genomfört upphandlingen i ett gemensamt projekt, efter ett initiativ av Malmö stad, Göteborgs stad och Umeå kommun. Ramavtalet tecknas inom kort med följande leverantörer: Softronic AB, Mebyou AB, Pragil AB & Springbreeze AB och Multisoft AB. Svår och tidskrävande bokning blir enklare – I dag är det ofta svårt och tidskrävande för privatpersoner, föreningar och företag att hitta och boka lediga tider i kommunernas kultur- och fritidsanläggningar. Det beror på att kommunerna inte har haft bra it-lösningar att tillgå. Men det upphandlade ramavtalet ska låta kommuner köpa in bra och flexibla tjänster, säger SKL Kommentus VD Eva-Lotta Löwstedt Lundell och fortsätter: – I detta projekt har vi lyckats samla kommunern

AffärsConcept skriver avtal med Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB20.6.2019 09:52:00 CEST | Pressmeddelande

AffärsConcept kammade hem en förstaplats gällande konsultstöd inom upphandling för anbudsområde IT. Uppdragen avses upphandling av ramavtal samt objektspecifika upphandlingar. Konsulter kommer användas som komplement till beställarens egen upphandlingsverksamhet, vid arbetstoppar eller vid behov av specialistkompetens. Avtalsperioden beräknas löpa två år från 2019-06-01 till och med 2021-05-31 med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år. För områdena Varor och tjänster samt Entreprenad landade AffärsConcept på tredje plats. Upphandlingen genomfördes som förenklat förfarande enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) samt Lagen om försörjningssektorerna (LUF). Den utvärderingsgrund som tillämpats är pris. - Det ska bli spännande att få arbeta med ett bolag som erbjuder samhällsbärande funktioner och som arbetar inom ett flertal affärsområden såsom elnät, vatten & avlopp, återvinning, energi samt marknad & försäljning, säger Charlotte Murray, biträdande affärsområdeschef AffärsCon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum