Nytt samarbete för ökad hållbarhet inom it-inköp

Med gemensamma krafter kan stora inköpsorganisationer påverka it-branschen i en positiv riktning för ökad hållbarhet. Det är idéen bakom ett samarbetsinitiativ där bl.a. Adda ingår.

I dagarna lanseras ett nytt inköpssamarbete för it där Adda Inköpscentral ingår tillsammans med Atea, H&M, Ikea, Systembolaget, Tetra Pak, Ericsson, Vattenfall, Malmö stad och Uppsala stad. Sammanslutningen går under namnet ASF Leadership for Change och initierades av it-bolaget Atea för att skapa ökad hållbarhet inom it och digitaliseringsbranschen.

Peter Nohrstedt är hållbarhetschef på Adda Inköpscentral och var med och startade initiativet genom sin medverkan i ASF Advisory Board där idéen om samarbetet först föddes. Han tycker det var en självklarhet att Adda skulle delta.

- Det är viktigt att vi agerar unisont och tillsammans med andra it-köpare för att kunna påverka den globala it-industrin, säger han.

Varför är det viktigt att samarbeta kring de här frågorna?

- Situationen med en global industri med komplexa och långa leverantörskedjor kräver att vi som köpare samlar ihop oss och pratar med en gemensam mun. Det ger större effekt än att var och en av oss kör sitt eget race. En samlad kravbild och en gemensam målbild ger en tydligare signal till marknaden och är också lättare för industrin att leverera mot.