Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Skansens populära skolvisningar för förskola, grundskola, gymnasium, särskola och SFI innehåller teman som exempelvis ”Hur påverkas Östersjön av oss människor och hur påverkar havet oss?” Eller varför inte ta utgångspunkt i historien och låta eleverna testa och ifrågasätta sina tankar och värderingar kring något som är lika aktuellt nu som för 100 år sedan, nämligen demokrati.

Då parkområdet på Skansen är lika stort som Gamla Stan har Skansen haft möjlighet att ha öppet under vår och sommar och på ett tryggt sätt kunnat upprätthålla gällande regler och restriktioner kopplat till Covid-19.

-       Vi har sett att den främsta utmaningen för våra gäster inte har varit att hålla avstånd och följa regler inne på Skansen. Istället har svårigheten legat i att ta sig hit på ett tryggt och smittsäkert sätt, säger Yvonne Nordlind, Marknads- och Kommunikationschef på Skansen.

Då reserestriktionerna i lokaltrafiken kvarstår vill därför Skansen och EkmanBuss Flexibussitet säkerställa att eleverna på ett tryggt sätt kan ta sig till skolvisningarna trots kollektivtrafikens reseutmaningar.

-       I en tid då många arrangemang blir inställda känns det viktigt att försöka underlätta för lärare att planera in några uppskattade skolvisningar på Skansen. Det känns väldigt kul att genom vårt samarbete kunna vara med och bidra till att fler elever får tillträde till Skansens mångfacetterade klassrum, säger Fredrik Anrin, verksamhetschef på EkmanBuss Flexibussitet.

Det rabatterade paketerbjudandet med EkmanBuss Flexibussitet inkluderar bussresa, och bokning av Skansens skolvisningar enligt skolprogrammen, https://www.skansen.se/sv/skolan. För att boka och få komplett pris kontakta Skansens bokning på telefon 08-442 82 70 eller via e-post bokning@skansen.se. Priset varierar beroende på avstånd till Skansen.

Fredrik Anrin
Verksamhetschef EkmanBuss Flexibussitet

070- 557 65 35
fredrik@ekmanbuss.se

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.