Nytt samarbetsavtal mellan SDHL och Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Ishockeyförbundet och SDHL AB har tecknat ett nytt samarbetsavtal fram till och med säsongen 2022/2023. Ett samarbetsavtal som, precis som avtalen mellan förbundet och herrligorna, ska ge SDHL AB förutsättningar att utveckla de kommersiella rättigheterna för både SDHL och SM-slutspelet.

Avtalet mellan SDHL AB och SIF är en del i att fortsatt stärka den samlade svenska hockeyrörelsen, både nationellt och internationellt. Genom att SDHL AB disponerar rättigheterna ökar vi tillsammans förutsättningarna för SDHL-föreningarna att kunna satsa på att utveckla en ännu kraftfullare elitmiljö för spelarna i ligan.
– I den sammanhållna svenska ishockeyn är det naturligt att SDHL AB har samma förutsättningar som SHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan att utveckla sina rättigheter. Samtidigt lägger vi även fast hur viktigt det är att vi tillsammans satsar på ett slagkraftigt landslag som kan bidra till att skapa ett större intresse och ännu fler idoler som vi sen kan se i SDHL, säger Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.
I dag växer intresset för fler och fler tjejer att spela ishockey. Drömmar att nå den absoluta toppen finns hos många och viljan att ta sig hela vägen dit blir dessutom mer realistisk om det finns en stark och spännande liga på hemmaplan. Fler förebilder och idoler på nära håll är och kommer att vara en viktig ingrediens i att få fler tjejer att stanna kvar inom ishockeyn ännu längre.
– Det är mycket glädjande att vi tillsammans med förbundet ser att vi, precis som på herrsidan, kan ha större möjligheter att öka det kommersiella värdet och bygga ett ökat intresse för SDHL. En liga som redan är Europas bästa liga och där vi sett ett ökat intresse under senaste åren. Inte minst årets SM-finalserie visade med all önskvärd tydlighet att vi har mycket goda förutsättningar att ta nästa steg, säger Agne Bengtsson, ordförande i SDHL AB.
Avtalet mellan SDHL AB och SIF sträcker sig till och med säsongen 2022/2023.

Damkronornas hemmaturnering i Luleå i november ställs in13.9.2019 13:43:38 CESTPressmeddelande

Just nu pågår förhandlingar mellan spelarna i Damkronorna representerade av SICO, Svenska Ishockeyförbundet (SIF) och SDHL för att lösa spelarnas pågående bojkott av landslagsspel. Även om det återstår delar i förhandlingarna mellan SICO, SIF och SDHL har SIF inte haft någon annan inställning än att fyrnationsturneringen i Luleå i november skulle spelas. SICO har därför tillfrågats om spelarna kan tänka sig att spela den planerade hemmaturneringen även om avtalsförhandlingarna inte är slutförda just nu. SICO har idag meddelat att spelarna inte kan bekräfta sitt deltagande i fyrnationersturneringen i Luleå. Det betyder i sin tur att SIF i dagsläget inte kan garantera att turneringen verkligen kommer att spelas. De deltagande länderna Finland, USA och Kanada måste i god tid planera resor och annat. Därför har SIF idag fattat beslutet att ställa in fyrnationersturneringen i november.