Nytt samarbetsavtal mellan SDHL och Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Ishockeyförbundet och SDHL AB har tecknat ett nytt samarbetsavtal fram till och med säsongen 2022/2023. Ett samarbetsavtal som, precis som avtalen mellan förbundet och herrligorna, ska ge SDHL AB förutsättningar att utveckla de kommersiella rättigheterna för både SDHL och SM-slutspelet.

Avtalet mellan SDHL AB och SIF är en del i att fortsatt stärka den samlade svenska hockeyrörelsen, både nationellt och internationellt. Genom att SDHL AB disponerar rättigheterna ökar vi tillsammans förutsättningarna för SDHL-föreningarna att kunna satsa på att utveckla en ännu kraftfullare elitmiljö för spelarna i ligan.
– I den sammanhållna svenska ishockeyn är det naturligt att SDHL AB har samma förutsättningar som SHL, HockeyAllsvenskan och HockeyEttan att utveckla sina rättigheter. Samtidigt lägger vi även fast hur viktigt det är att vi tillsammans satsar på ett slagkraftigt landslag som kan bidra till att skapa ett större intresse och ännu fler idoler som vi sen kan se i SDHL, säger Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.
I dag växer intresset för fler och fler tjejer att spela ishockey. Drömmar att nå den absoluta toppen finns hos många och viljan att ta sig hela vägen dit blir dessutom mer realistisk om det finns en stark och spännande liga på hemmaplan. Fler förebilder och idoler på nära håll är och kommer att vara en viktig ingrediens i att få fler tjejer att stanna kvar inom ishockeyn ännu längre.
– Det är mycket glädjande att vi tillsammans med förbundet ser att vi, precis som på herrsidan, kan ha större möjligheter att öka det kommersiella värdet och bygga ett ökat intresse för SDHL. En liga som redan är Europas bästa liga och där vi sett ett ökat intresse under senaste åren. Inte minst årets SM-finalserie visade med all önskvärd tydlighet att vi har mycket goda förutsättningar att ta nästa steg, säger Agne Bengtsson, ordförande i SDHL AB.
Avtalet mellan SDHL AB och SIF sträcker sig till och med säsongen 2022/2023.

Abonnera på våra pressmeddelanden.