Nytt sanktionspaket om ryska fartyg

EU har nu uttalat att ett femte sanktionspaket ska tas fram. I paketet ingår även nya sanktioner om vad som ska gälla för ryska fartyg. Detta är något som Transportföretagen och Sveriges Hamnar har verkat för under lång tid och därför kommenterar.

Marcus Dahlsten, Vd transportföretagen och Sveriges Hamnar

Här är uttalandet från EU:

- Det är bra att EU nu har satt ner foten och tar fram ett sanktionspaket som tydliggör hur vi tillsammans på EU-nivå ska hantera till exempel ryska fartyg. Sveriges hamnar och Transportföretagen har påtalat det för regeringen och välkomnar beskedet, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

- De ekonomiska sanktioner som EU och Sverige hittills har infört mot Ryssland visar vilken styrka Europas och västvärldens ekonomier har när vi enas. Det är den linje vi har drivit hela tiden. Utgångspunkten måste vara att Sveriges handels- och utrikespolitik ska bedrivas av regeringen och i förlängningen av EU. Nu får vi se vilken tidplan EU har och hur detta påverkar svenska hamnar och transportsektorn, säger Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten, Vd transportföretagen och Sveriges Hamnar

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.