Nytt serieupplägg säsongen 2020/21 efter tidigare serieutredning

I fjol beslutade Svenska Ishockeyförbundets förbundsstyrelse att införa direkt upp- och nedflyttningar mellan SHL och HockeyAllsvenskan från och med säsongen 2020/21 till följd av den tidigare serieutredningen.

Beslutet från serieutredningen innebär att ett lag alltid kommer att flyttas upp respektive ner mellan SHL och HockeyAllsvenskan samt mellan HockeyAllsvenskan och HockeyEttan varje säsong. SHL:s serieupplägg förändras därmed från och med kommande säsong.

Tidigare har de två lägst placerade lagen efter grundseriens slut fått kvala i det HockeyAllsvenska kvalet i jakten på två tillgängliga SHL-platser. Säsongen 2020/21 kommer istället lag 13 och 14 möta varandra i bäst av sju matcher. Lag 13 har hemmaplansfördel. Det vinnande laget spelar kvar i SHL och det förlorande laget degraderas till HockeyAllsvenskan.

- En matchserie i bäst av sju matcher är ett rättvist system som vi bestämt i samråd med samtliga klubbar, säger Johan Hemlin, sportchef och vice VD i SHL.

Serieupplägget från HockeyAllsvenskan kommer även det förändras till kommande säsong, mer information om det på HockeyAllsvenskans hemsida.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CESTPressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.