Nytt skattepolitiskt förslag från Kommunal: Inför en välfärdsskatt

Inför en statlig inkomstskatt för ett permanent välfärdslyft. Denna så kallade välfärdsskatt är ett av förslagen i Kommunals idéprogram Skatteväxling för välfärden som presenteras vid ett seminarium idag.

- Sveriges välfärd är underbemannad och underfinansierad. Därför behövs ett moderniserat skattesystem. Med det här idéprogrammet vill Kommunal lämna ett konstruktivt bidrag i den diskussionen. Det är dags att riksdagspartierna lämnar skyttegravarna och söker konstruktiva lösningar på dagens situation, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Medlemmarna i Kommunal behöver fler kollegor för att välfärden ska hålla den världsklass vi vill att den ska göra i Sverige. Det är inte bara bra för tilliten i samhället och för medlemmarna i Kommunal. Utan också ett viktigt bidrag till Sveriges tillväxt.

Kommunal vill att tre principer ska vägleda en översyn av skattesystemet: att den långsiktiga finansieringen av välfärden säkerställs, att skatterna ger en jämlik välfärd över hela landet och att skattesystemet bidrar till att minska klassklyftorna och ökar jämställdheten i landet. Två av de skatteförslag som lyfts i rapporten är:

1. En ”välfärdsskatt”. Kommunal föreslår en ny statlig inkomstskatt på fem procent på alla förvärvsinkomster. Skatten föreslås fördelas mellan kommuner och regioner efter antal invånare. Det gör det möjligt att skatteväxla mot den kommunala skattesatsen, vilket innebär att invånarna inte möter en fem procentenheters högre skattesats.
  2. En ”lyxvilleskatt”. Kommunal föreslår också att en progressiv fastighetsskatt införs med en höjd skattesats på fastigheter över 6,5 miljoner kronor.

- Vårt idéprogram är inte ett heltäckande förslag till en ny skattereform. Men vi har tagit fram några bärande skatteprinciper för att öka jämlikheten och säkra framtidens välfärd, säger Kommunals chefsekonom Torbjörn Dalin.

Hela rapporten finns att läsa här:

Kommunals pressjour, 010-442 71 30