Nytt skogsavtal träffat mellan SLA och GS-facket - 6,5 procent på tre år

SLA och GS-facket har idag träffat avtal inom skogen. Avtalet är treårigt och har ett samlat avtalsvärde om 6,5 procent och inkluderar en överenskommelse om delpension på 0,5 procent.

Såhär kommenterar SLA:s vd Lena-Liisa Tengblad det nya förhandlingsresultatet.

- Skogsavtalet ingår i industriavtalet och vi är glada att vi nu har ett avtal på plats. Vi hade gärna sett en lägre kostnadsnivå eftersom löneökningstakten måste växlas ner så att vi kan hävda oss mot våra konkurrentländer. Det är positivt med ett treårigt avtal eftersom det ger stabilitet och förutsägbarhet för våra medlemsföretag.

- Nu är det normerande märket satt vilket är viktigt för SLA då vi har ett flertal ytterligare avtal som ska förhandlas om under våren.

De nya avtalen träder i kraft den 1 april 2017 och löper ut den 31 mars 2020.

Stora risker med regeringens politik för utländsk arbetskraft17.10.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny studie av regelverk för utländsk arbetskraft visar att regeringens politik kommer att innebära stora nackdelar för svenska företag jämfört med Finlands, Danmarks och Storbritanniens. I Gröna arbetsgivares rapport konstateras att dessa länder har ett lönekrav på 40–76 procent av medianlön, jämfört med de 80 procent som svenska företag ska betala från den 1 november. I ett andra steg nästa år förväntas kravet höjas till 100 procent, motsvarande 34 200 kronor i månaden.

Ny rapport analyserar tre länders regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land10.10.2023 09:30:19 CEST | Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Den 1 november 2023 införs ett försörjningskrav på förnärvarande 27 360 kronor för utländsk arbetskraft från tredje land. Med anledning av detta bjuder Gröna arbetsgivare in till seminarium och presentation av en ny rapport: Regelverk för arbetskraftsinvandring från tredje land - En analys av tre länders hantering av lönegolv med bäring på de gröna näringarna