Nytt Spa i ikoniska byggnader i Köpenhamn

Ett nytt spa har sett dagens ljus i Köpenhamn i början av september. Det är AIRE Ancient Baths, som redan är etablerade ibland annat New York och Barcelona, som har öppnat upp i en av Carlsbergs historiska byggnader där också Hotel Ottilia ligger. Närmare bestämt i de gamla källarvalv där Carlsberg förvarade tonvis med malt som behövdes till öl-produktionen när bryggeriet var i drift. En av de mer spektakulära behandlingarna är ett vinbad där spa-besökaren bland annat ligger i ett bad med spanskt rödvin i 30 minuter.

AIRE Ancient Baths Copenhagen - Caldarium

AIRE har som affärsidé att inrymma sina spa och termalbad i restaurerade och historiska byggnader i centrum av storstäder. I Carlsberg Byen finns de gamla bryggeri-byggnaderna kvar. Den byggnad som AIRE finns i uppfördes 1881 av den berömde arkitekten Vilhelm Dahlerup, som också skapade den berömda Elefantporten som ligger i samma komplex. Ingången till AIRE ligger vid Dipylonporten som förr fungerade som ingångsportal till Ny Carlsberg Bryggeri - och som idag kommer att fungera som ingång till den unika miljö som AIRE skapat på detta symboliska ställe.

Typiskt för AIRE Ancient Baths är - förutom den historiska arkitekturen med tegelvalv och de olika bassängerna – signaturdoften som är en frisk apelsinblomsdoft som är vad man upplever varje vår i Sevilla när apelsinträden blommar. I övrigt är det levande ljus, lugn musik och begränsat antal gäster åt gången.

-          Vi tog beslutet att öppna en ny AIRE i just Köpenhamn då Köpenhamn är en av de mest spännande städerna i världen – och särskilt i Europa. Staden är öppen, vänlig och med en hög livskvalitet, säger Amadeo Serra, CEO AIRE Ancient Baths.

-          Det danska hygget definierar livsstilen och den gamla Carlsbergs-fabriken är ett fantastiskt och ikoniskt ställe mitt i staden där vi menar att den perfekta AIRE-upplevelsen kan skapas. Här finns en blandning av historia, konst, arkitektur och detaljer som alla passar AIREs värderingar och filosofi.

Aire Ancient Baths innehåller flera olika termiska bad där var och ett har olika temperaturer och egenskaper; Caldarium har en temperatur på 40 grader, Frigidarium är kallvattenbad på 14 grader och isbad på 10 grader, Tepidarium med 36 grader, saltbad och ångbad.

Det finns också möjlighet att välja till olika behandlingar med specialbad och massage av olika slag. De mest spektakulära behandlingen kallas The Wine Bath Experience där kroppen får sjunka ner i spanskt rödvin i 30 minuter samtidigt som kunden får en skalp- och ansiktsmassage. Avslutningsvis väntar en 1 timmes lång kroppsmassage med vindruvekärnolja.

Bröchner-gruppens Hotel Ottilia ligger i samma byggnad som Aire och har ett samarbete som innebär att Hotel Ottilias gäster får en ”special-treat” – Cava och choklad.

AIRE Ancient Baths är ett spanskt företag som grundlades i Sevilla 2001. Idag har AIRE fyra etableringar i Spanien; Barcelona, Sevilla, Almeria och Vallromanes, samt två i USA; New York och Chicago. Och nu i Köpenhamn.

AIRE Ancient Baths Copenhagen - Caldarium
AIRE Ancient Baths Copenhagen - Wine Bath ritual