Nytt spelavtal klart med Hotell och restaurang

Almega Spelföretagen har idag tecknat nytt kollektivavtal med Hotell och restaurangfacket, HRF. Det nya avtalet sträcker sig över 33 månader och har en total kostnadsram om 5,4 procent som inkluderar både löneökningar och ökade pensionsavsättningar.

– Förhandlingarna har varit relativt friktionsfria och det har funnits en ömsesidig vilja att skapa hållbara villkor för såväl arbetsgivare som medarbetare, säger Stefan Lennström, ansvarig förhandlare för Spelföretagen inom Almega Tjänsteförbunden.

Avtalet som Spelföretagen har tecknat med HRF sträcker sig över 33 månader, från 1 januari 2021 till den 30 september 2023. Vidare innebär avtalet löneökningar med 761 kronor per månad från den 1 maj 2021 och 596 kronor per månad från den 1 oktober 2022.

Avtalet omfattar fyra företag och berör i dagsläget omkring 500 medarbetare i yrkeskategorier som bland annat dealers, ordningsvakter, kassörer, kökspersonal och servis.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företagare och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framförallt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2020 tecknar Almega sammanlagt 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.