Nytt starkt ledarteam driver Svenska Bostäders fastighetsutveckling

Svenska Bostäder har anställt Anton Leigard som ny fastighetsutvecklingschef. Rekryteringen är en del av företagets strategiska inriktning mot en mer hållbar fastighetsutveckling. Anton kommer närmast från BoKlok, där han varit marknadsområdeschef för Stockholm och Mälardalen, och han har också varit engagerad i utveckling av bostadsplattformar för Skanska.
Anton Leigard är ny fastighetsutvecklingschef på Svenska Bostäder. Han kommer senast från en roll som marknadsområdeschef på BoKlok.

I den nya ledningen för fastighetsutvecklingen finns också Johanna Ekblad ny som chef för nyproduktion och Mikael Svensson ny som chef för ombyggnad. Johanna är internrekryterad från rollen som projektledare på Svenska Bostäder och kommer tidigare från Ikano Bostadsutveckling. Mikael kommer från Akelius fastigheter, där han varit avdelningschef. Tillsammans med Ann-Christine Nyberg, som kvarstår som chef för projektutveckling, utgör de den nya ledningen för Svenska Bostäders Fastighetsutveckling. Uppdraget för Svenska Bostäders Fastighetsutveckling är dels att renovera de fastigheter som Svenska Bostäder förvaltar dels att förse stockholmarna med nya hyresrätter.

– Jag är mycket nöjd över att välkomna Anton, Johanna, och Mikael till Svenska Bostäder. Tillsammans med Ann-Christine får vi en kanonuppställning för att kunna leverera på vårt uppdrag att bidra med hållbara hem till stockholmarna, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder.

– Det är inspirerande att jobba för en ägare med så stark tonvikt på klimat och boende. Vårt fokus är att bygga hållbara och prisvärda bostäder. För att nå klimatmålen behöver branschens aktörer jobba gemensamt och utmana de hinder som finns. För Svenska Bostäder betyder det att driva innovation internt och i samverkan med branschens aktörer, säger Anton Leigard, ny fastighetsutvecklingschef för Svenska Bostäder.

Ett urval av Svenska Bostäders fastighetsutvecklingsmål

• Säkerställa en byggrättsportfölj om minst 5.000 lägenheter
  • Färdigställa minst 500 lägenheter varje år
  • Genomföra varsamt och hållbart underhåll
  • Minska utsläpp av växthusgaser enligt scope 3, i linje med bolagets övergripande klimatnutralitetsmål till 2030
  • Dubbla produktionskapaciteten av förnyelsebar energi
  • Förse 10.000 parkeringsplatser med laddstolpar
  • Utveckla hållbara samhällen tillsammans med stockholmarna

Johanna Ekblad, chef för nyproduktion
Ann-Christine Nyberg, chef för projektutveckling
Mikael Svensson, chef för ombyggnad

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 000 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.