Nytt statligt fastighetsföretag löser inte problemet med segregation

Ett nytt statligt fastighetsföretag kommer inte lösa de problem med segregation och otrygghet som finns i samhället. Både privata och kommunägda fastighetsföretag är bra på att bygga och förvalta bostäder och områden med god standard. Staten behöver därför fokusera på långsiktiga regler för att fastighetsbolag ska kunna fortsätta erbjuda attraktiva bostäder och koncentrera sina resurser där de gör störst nytta. Ett nytt statligt fastighetsbolag kommer inte lösa det här problemet.

Regeringen har idag tillsatt en statlig utredning med uppdrag att utreda om ett nytt statligt fastighetsföretag kan bidra till att öka tryggheten och minska segregationen i socioekonomiskt utsatta områden.

– Det finns många utmaningar med otrygghet, kriminalitet och segregation i samhället. Förslaget om ett nytt statligt fastighetsbolag för minskad kriminalitet är dock ett feltänk från regeringens sida. Privata och allmännyttiga fastighetsföretag finns redan i de här områdena och arbetar långsiktigt med att både förvalta och bygga nya bostäder. Vi ser inte att ett nytt statligt fastighetsbolag som ska agera på samma affärsmässiga villkor som övriga fastighetsbolag tillför något i det sammanhanget, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– För att motverka segregationen behövs långsiktiga regler som gör att fastighetsbolag kan fortsätta att underhålla och renovera sina fastigheter och att skattepengar används där de gör som störst nytta. I ett kärvare ekonomiskt läge behöver alla resurser användas där de gör störst nytta. fastighetsbolag ska använda sina resurser till fastigheter, kommuner till sociala insatser och statens resurser till långsiktigt hållbara regelverk och myndigheter som kan agera både förebyggande och direkt mot brottslighet och otrygghet, säger Anders Holmestig.

Regeringen vill också utreda en ny förköpslag som innebär att kommunerna ska ha företräde framför andra aktörer för att köpa fastigheter för bostäder.

– Förköpslagen har utretts flera gånger och avskaffades för att lagen inte fyllde något behov. Det finns ingen anledning att på nytt utreda något som inte behövs och som skulle försvåra möjligheter till utveckling av bostadsområden, säger Anders Holmestig.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.