Nytt steg i Resia Travel Groups rekonstruktion

Resia Travel Group har tagit nästa steg för att genomföra sin företagsrekonstruktion. De kunder som omfattas av ackordsprocessen får nu ett förslag till överenskommelse. Erbjudandet innebär en möjlighet för berörda kunder att få tillbaka en del av sina pengar.

Covid-19 och UD:s beslut att avråda från alla icke nödvändiga resor världen över resulterade i ett resestopp som vare sig Resia Travel Group eller övriga i resebranschen tidigare upplevt. Över en natt upphörde nästintill allt resande.

- Det stora antalet inställda resor innebar att vi behövde betala tillbaka omfattande belopp till våra kunder. En förutsättning för att kunna genomföra återbetalningarna var att vi fick tillbaka de pengar som vi har betalat till våra leverantörer. När vi inte fick återbetalt insåg vi att det bara fanns ett alternativ för att undvika konkurs och det var att ansöka om företagsrekonstruktion. Det var ett nödvändigt, men smärtsamt beslut. Vi har ännu inte fått tillbaka alla pengarna från våra leverantörer, säger Eva Moen Adolfsson, vd för Resia Travel Group.

- Vi kämpar för vår verksamhets överlevnad med hjälp av rekonstruktionen. Vi gör allt vi kan för att var och en som drabbats av en inställd resa, ska få så mycket pengar tillbaka som möjligt givet förutsättningarna. Det gör vi genom att försöka få igenom ett ackord, där villkoren för våra kunder är bättre än om vi skulle gå i konkurs. Nu skickar vi ut ett erbjudande till de kunder som omfattas av ackordsprocessen. Erbjudandet innebär en möjlighet för berörda kunder att få tillbaka en del av sina pengar, säger Eva Moen Adolfsson.

För att få till ett ackord krävs att tre fjärdedelar av de som får ett ackordserbjudande tackar ja.

- För alla våra kunders skull hoppas vi därför att så många som möjligt väljer att godkänna den här lösningen. Vi har full förståelse för att många kunder känner sig besvikna över inställda resor. Vi beklagar djupt att vi inte kan skydda alla från de negativa effekterna av att vi, till följd av Covid-19, befinner oss i rekonstruktion, säger Eva Moen Adolfsson.

OM RESIA TRAVEL GROUP

Resia Travel Group är ett familjeföretag som sedan 1974 driver flertalet varumärken inom resebranschen. Den gemensamma nämnaren är personligt engagemang och målsättningen är att alltid skapa överraskande bra reselösningar. Företaget möter sina kunder genom varumärkena Resia, Bengt-Martins, Resfeber, Box Office och Cruise Market. Resia Travel Group omsatte 2,9 miljarder SEK 2019.

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Larsson, pressansvarig
henrik.larsson@resia.se