Ideon Science ParkIdeon Science Park

Nytt svensk-danskt nätverk för medtech-industrin i Öresundsregionen

Medicon Valley Medtech Network är ett nytt svensk-danskt medtech-nätverk, som ska bidra till att synliggöra nya affärsmöjligheter över Öresund. Nätverket är en viktig pusselbit i Medicon Valley Alliance (MVA) fortsatta arbete med att integrera life science-industrin i Öresundsregionen. Etableringen är det senaste i raden av initiativ för att stimulera ett ökat utbyte mellan industri och akademi över sundet och som värd för mötet den 27 februari står Ideon Science Park i Lund.

Medicon Valley Alliance har under de senaste åren märkt ett stigande intresse för svensk-danskt samarbete och organisationens tematiska nätverk har visat sig vara en framgångsrik väg för att stärka relationerna mellan föreningens medlemmar. Sedan tidigare har MVA samlat toppledare från läkemedelsindustrin i Skåne och den danska huvudstadsregionen genom MVA Executive Club och under 2016 lanserades MVA Oncology Network som snabbt utvecklades till att bli en central mötesplats för forskare och entreprenörer verksamma inom cancerområdet i Öresundsregionen. Nu står MVA redo att ta nästa steg i arbetet med att stärka kontakterna och samarbetsrelationerna mellan Sverige och Danmark, denna gång genom att rikta fokus mot ett av regionens främsta styrkeområden; medtech-industrin. Tillsammans med Ideon Science Park, Alteco Medical och SAXOCON lanseras därför Medicon Valley Medtech Network med målet att stärka, utveckla och skapa affärsmöjligheter för regionens medtech-företag. Mötet, som äger rum den 27 februari 2018, sätter fokus på medtech marketing och värd för mötet är Ideon Science Park i Lund.

- Människors hälsa kommer i framtiden alltmer vara beroende av medicinteknik. Det är en lång tradition inom Ideon Science Park att bolagen utvecklar just deep tech-lösningar, baserade på forskning, för olika samhällsbehov. Av våra 400 bolag är ca 30 etablerade inom medtech, som hör till ett av Ideon Science Parks fyra fokusområden, och vi vill naturligtvis underlätta bolagens tillväxt och framgång bland annat genom att stötta ett nätverk av denna dignitet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

- Medicon Valley har de senaste decenniet utvecklats till att bli Nordens ledande kluster för läkemedelsindustri och medicinteknik både i termer av innovationskraft och volym. Ett svensk-danskt nätverk med fokus på medtech hjälper oss att bygga vidare på denna utveckling genom att sammankoppla kreativa forskare och entreprenörer och på så sätt skapa en grogrund för nya innovationer i framtiden, säger Petter Hartman, VD på Medicon Valley Alliance.

Korta fakta om Medicon Valley Alliance (MVA)

MVA är en svensk-dansk klusterorganisation som verkar för att stärka samarbetet mellan svensk och dansk life science-industri, hälso- och sjukvård samt forskning. Organisationen startade 1997 som ett EU-finansierat projekt mellan Lunds universitet och Köpenhamns universitet, men finansieras sedan år 2000 av sina ca 250 medlemmar som utgörs av stora och små bolag, forskarparker, universitet, regioner, och kommuner från Skåne och Själland. MVA arrangerar varje år ett antal events, driver nätverk, samarbetsprojekt och analyserar utvecklingen i det Öresundsregionala life science-klustret Medicon Valley.

Petter Hartman, VD, Medicon Valley Alliance, ph@mva.org, Tel: +45 2371 5577

Mia Rolf, VD, Ideon Science Park, mia.rolf@ideon.se, Tel: +46 709 100 111

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.