Ideon Science ParkIdeon Science Park

Nytt svensk-danskt nätverk för medtech-industrin i Öresundsregionen

Medicon Valley Medtech Network är ett nytt svensk-danskt medtech-nätverk, som ska bidra till att synliggöra nya affärsmöjligheter över Öresund. Nätverket är en viktig pusselbit i Medicon Valley Alliance (MVA) fortsatta arbete med att integrera life science-industrin i Öresundsregionen. Etableringen är det senaste i raden av initiativ för att stimulera ett ökat utbyte mellan industri och akademi över sundet och som värd för mötet den 27 februari står Ideon Science Park i Lund.

Medicon Valley Alliance har under de senaste åren märkt ett stigande intresse för svensk-danskt samarbete och organisationens tematiska nätverk har visat sig vara en framgångsrik väg för att stärka relationerna mellan föreningens medlemmar. Sedan tidigare har MVA samlat toppledare från läkemedelsindustrin i Skåne och den danska huvudstadsregionen genom MVA Executive Club och under 2016 lanserades MVA Oncology Network som snabbt utvecklades till att bli en central mötesplats för forskare och entreprenörer verksamma inom cancerområdet i Öresundsregionen. Nu står MVA redo att ta nästa steg i arbetet med att stärka kontakterna och samarbetsrelationerna mellan Sverige och Danmark, denna gång genom att rikta fokus mot ett av regionens främsta styrkeområden; medtech-industrin. Tillsammans med Ideon Science Park, Alteco Medical och SAXOCON lanseras därför Medicon Valley Medtech Network med målet att stärka, utveckla och skapa affärsmöjligheter för regionens medtech-företag. Mötet, som äger rum den 27 februari 2018, sätter fokus på medtech marketing och värd för mötet är Ideon Science Park i Lund.

- Människors hälsa kommer i framtiden alltmer vara beroende av medicinteknik. Det är en lång tradition inom Ideon Science Park att bolagen utvecklar just deep tech-lösningar, baserade på forskning, för olika samhällsbehov. Av våra 400 bolag är ca 30 etablerade inom medtech, som hör till ett av Ideon Science Parks fyra fokusområden, och vi vill naturligtvis underlätta bolagens tillväxt och framgång bland annat genom att stötta ett nätverk av denna dignitet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

- Medicon Valley har de senaste decenniet utvecklats till att bli Nordens ledande kluster för läkemedelsindustri och medicinteknik både i termer av innovationskraft och volym. Ett svensk-danskt nätverk med fokus på medtech hjälper oss att bygga vidare på denna utveckling genom att sammankoppla kreativa forskare och entreprenörer och på så sätt skapa en grogrund för nya innovationer i framtiden, säger Petter Hartman, VD på Medicon Valley Alliance.

Korta fakta om Medicon Valley Alliance (MVA)

MVA är en svensk-dansk klusterorganisation som verkar för att stärka samarbetet mellan svensk och dansk life science-industri, hälso- och sjukvård samt forskning. Organisationen startade 1997 som ett EU-finansierat projekt mellan Lunds universitet och Köpenhamns universitet, men finansieras sedan år 2000 av sina ca 250 medlemmar som utgörs av stora och små bolag, forskarparker, universitet, regioner, och kommuner från Skåne och Själland. MVA arrangerar varje år ett antal events, driver nätverk, samarbetsprojekt och analyserar utvecklingen i det Öresundsregionala life science-klustret Medicon Valley.

Petter Hartman, VD, Medicon Valley Alliance, ph@mva.org, Tel: +45 2371 5577

Mia Rolf, VD, Ideon Science Park, mia.rolf@ideon.se, Tel: +46 709 100 111

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.