Ideon Science ParkIdeon Science Park

Nytt svensk-danskt nätverk för medtech-industrin i Öresundsregionen

Medicon Valley Medtech Network är ett nytt svensk-danskt medtech-nätverk, som ska bidra till att synliggöra nya affärsmöjligheter över Öresund. Nätverket är en viktig pusselbit i Medicon Valley Alliance (MVA) fortsatta arbete med att integrera life science-industrin i Öresundsregionen. Etableringen är det senaste i raden av initiativ för att stimulera ett ökat utbyte mellan industri och akademi över sundet och som värd för mötet den 27 februari står Ideon Science Park i Lund.

Medicon Valley Alliance har under de senaste åren märkt ett stigande intresse för svensk-danskt samarbete och organisationens tematiska nätverk har visat sig vara en framgångsrik väg för att stärka relationerna mellan föreningens medlemmar. Sedan tidigare har MVA samlat toppledare från läkemedelsindustrin i Skåne och den danska huvudstadsregionen genom MVA Executive Club och under 2016 lanserades MVA Oncology Network som snabbt utvecklades till att bli en central mötesplats för forskare och entreprenörer verksamma inom cancerområdet i Öresundsregionen. Nu står MVA redo att ta nästa steg i arbetet med att stärka kontakterna och samarbetsrelationerna mellan Sverige och Danmark, denna gång genom att rikta fokus mot ett av regionens främsta styrkeområden; medtech-industrin. Tillsammans med Ideon Science Park, Alteco Medical och SAXOCON lanseras därför Medicon Valley Medtech Network med målet att stärka, utveckla och skapa affärsmöjligheter för regionens medtech-företag. Mötet, som äger rum den 27 februari 2018, sätter fokus på medtech marketing och värd för mötet är Ideon Science Park i Lund.

- Människors hälsa kommer i framtiden alltmer vara beroende av medicinteknik. Det är en lång tradition inom Ideon Science Park att bolagen utvecklar just deep tech-lösningar, baserade på forskning, för olika samhällsbehov. Av våra 400 bolag är ca 30 etablerade inom medtech, som hör till ett av Ideon Science Parks fyra fokusområden, och vi vill naturligtvis underlätta bolagens tillväxt och framgång bland annat genom att stötta ett nätverk av denna dignitet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

- Medicon Valley har de senaste decenniet utvecklats till att bli Nordens ledande kluster för läkemedelsindustri och medicinteknik både i termer av innovationskraft och volym. Ett svensk-danskt nätverk med fokus på medtech hjälper oss att bygga vidare på denna utveckling genom att sammankoppla kreativa forskare och entreprenörer och på så sätt skapa en grogrund för nya innovationer i framtiden, säger Petter Hartman, VD på Medicon Valley Alliance.

Korta fakta om Medicon Valley Alliance (MVA)

MVA är en svensk-dansk klusterorganisation som verkar för att stärka samarbetet mellan svensk och dansk life science-industri, hälso- och sjukvård samt forskning. Organisationen startade 1997 som ett EU-finansierat projekt mellan Lunds universitet och Köpenhamns universitet, men finansieras sedan år 2000 av sina ca 250 medlemmar som utgörs av stora och små bolag, forskarparker, universitet, regioner, och kommuner från Skåne och Själland. MVA arrangerar varje år ett antal events, driver nätverk, samarbetsprojekt och analyserar utvecklingen i det Öresundsregionala life science-klustret Medicon Valley.

Petter Hartman, VD, Medicon Valley Alliance, ph@mva.org, Tel: +45 2371 5577

Mia Rolf, VD, Ideon Science Park, mia.rolf@ideon.se, Tel: +46 709 100 111

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.