Ideon Science ParkIdeon Science Park

Nytt svensk-danskt nätverk för medtech-industrin i Öresundsregionen

Medicon Valley Medtech Network är ett nytt svensk-danskt medtech-nätverk, som ska bidra till att synliggöra nya affärsmöjligheter över Öresund. Nätverket är en viktig pusselbit i Medicon Valley Alliance (MVA) fortsatta arbete med att integrera life science-industrin i Öresundsregionen. Etableringen är det senaste i raden av initiativ för att stimulera ett ökat utbyte mellan industri och akademi över sundet och som värd för mötet den 27 februari står Ideon Science Park i Lund.

Medicon Valley Alliance har under de senaste åren märkt ett stigande intresse för svensk-danskt samarbete och organisationens tematiska nätverk har visat sig vara en framgångsrik väg för att stärka relationerna mellan föreningens medlemmar. Sedan tidigare har MVA samlat toppledare från läkemedelsindustrin i Skåne och den danska huvudstadsregionen genom MVA Executive Club och under 2016 lanserades MVA Oncology Network som snabbt utvecklades till att bli en central mötesplats för forskare och entreprenörer verksamma inom cancerområdet i Öresundsregionen. Nu står MVA redo att ta nästa steg i arbetet med att stärka kontakterna och samarbetsrelationerna mellan Sverige och Danmark, denna gång genom att rikta fokus mot ett av regionens främsta styrkeområden; medtech-industrin. Tillsammans med Ideon Science Park, Alteco Medical och SAXOCON lanseras därför Medicon Valley Medtech Network med målet att stärka, utveckla och skapa affärsmöjligheter för regionens medtech-företag. Mötet, som äger rum den 27 februari 2018, sätter fokus på medtech marketing och värd för mötet är Ideon Science Park i Lund.

- Människors hälsa kommer i framtiden alltmer vara beroende av medicinteknik. Det är en lång tradition inom Ideon Science Park att bolagen utvecklar just deep tech-lösningar, baserade på forskning, för olika samhällsbehov. Av våra 400 bolag är ca 30 etablerade inom medtech, som hör till ett av Ideon Science Parks fyra fokusområden, och vi vill naturligtvis underlätta bolagens tillväxt och framgång bland annat genom att stötta ett nätverk av denna dignitet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

- Medicon Valley har de senaste decenniet utvecklats till att bli Nordens ledande kluster för läkemedelsindustri och medicinteknik både i termer av innovationskraft och volym. Ett svensk-danskt nätverk med fokus på medtech hjälper oss att bygga vidare på denna utveckling genom att sammankoppla kreativa forskare och entreprenörer och på så sätt skapa en grogrund för nya innovationer i framtiden, säger Petter Hartman, VD på Medicon Valley Alliance.

Korta fakta om Medicon Valley Alliance (MVA)

MVA är en svensk-dansk klusterorganisation som verkar för att stärka samarbetet mellan svensk och dansk life science-industri, hälso- och sjukvård samt forskning. Organisationen startade 1997 som ett EU-finansierat projekt mellan Lunds universitet och Köpenhamns universitet, men finansieras sedan år 2000 av sina ca 250 medlemmar som utgörs av stora och små bolag, forskarparker, universitet, regioner, och kommuner från Skåne och Själland. MVA arrangerar varje år ett antal events, driver nätverk, samarbetsprojekt och analyserar utvecklingen i det Öresundsregionala life science-klustret Medicon Valley.

Petter Hartman, VD, Medicon Valley Alliance, ph@mva.org, Tel: +45 2371 5577

Mia Rolf, VD, Ideon Science Park, mia.rolf@ideon.se, Tel: +46 709 100 111

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon, som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.