Nytt svenskt Pi-rekord

Nytt svenskt rekord att memorera decimalerna i talet Pi

Henrik Lilliestråle, Johan Karlander, Rickard Widerberg
Foto efter avslutat rekordförsök. På bilden syns följande personer (fr. vänster): Henrik Lilliestråle, Johan Karlander, Rickard Widerberg

Pressmeddelande 2020-01-28.

Nytt svenskt Pi-rekord 18 640 decimaler.

I samband med att delegaterna registrerade sig till EuroMat konferensen i Stockholm arrangerades ett rekordförsök att memorera och läsa upp decimaler i talet pi (3,14… osv).

Evenemanget ägde rum söndagen den 1 september 2019 på Norra Latin, rum 452, mellan kl 11.30 och 18.30.

Rekordförsöket utfördes enligt reglerna enligt Pi World Ranking List och innebär att kandidaten muntligt från minnet utan några hjälpmedel eller yttre hjälp skall återge decimalerna i rätt ordningsföljd. Försöket skall bevittnas av närvarande vittnen och rekordförsöket skall övervakas av ett officiellt vittne med akademisk grad. http://www.pi-world-ranking-list.com/

Kandidaten var Henrik Lilliestråle från Stockholm. Officiellt vittne var Universitetslektor Johan Karlander. Henrik Lilliestråle uppnådde 18 640 decimaler. World Pi Ranking List godkännande registreringen i december 2019.
Hitillsvarande svenska rekordet är 13 208 decimaler och innehas av Jonas von Essen sedan 9 mars 2016.

Frågor besvaras av:
Peter Åström
Swedish Society for Materials Technology, Stockholm
pastronom@gmail.com, tel +46 73 980 52 26
Johan Karlander, Universitetslektor KTH, Teoretisk Datalogi, karlan@kth.se, tel +46 70 686 7466.
Henrik Lilliestråle, Sibyllegatan 53, 114 43 Stockholm, +46 70 557 4909.

Malte Lilliestråle
malte.lilliestrale@gmail.com