Nytt system för utbildningsersättning från och med 2018/2019

Svenska Ishockeyförbundets förbundsstyrelse har beslutat att införa ett nytt system för utbildningsersättning med syfte att medel ska gå ned i systemet till de föreningar som utvecklar barn och ungdomar från HockeyEttan och lägre.

Från och med säsongen 2019/2020 till 2022/2023 utökas fonden till 7 miljoner kronor samt att SHL- och HA-föreningar avstår uttag av medel ur fonden. SHL ökar också insättningen i fonden.
– Det är en självklarhet för oss att öka insättningen i fonden för att mer medel ska gå ned i systemet till föreningarna. HockeyAllsvenskan har också kommit överens med oss att inte ta ut några medel ur fonden, säger Johan Hemlin, Sportchef hos SHL.
– Det är bra att vi nu kommit överens om ett nytt system för utbildningsersättningen. SHL och HockeyAllsvenskan bidrar nu med att 7 miljoner kronor fördelas till de föreningar som fostrar våra barn och ungdomar från HockeyEttan och nedåt. Syftet med förslaget är att det ska ske en snabb återkoppling till föreningarna samt att stimulera föreningarna att behålla spelare till och med U16, säger Peter Blomkvist, utredare av utbildningsersättning och ledamot i Svenska Ishockeyförbundets förbundsstyrelse.

Se hela förslaget i bifogad fil.

Abonnera på våra pressmeddelanden.