NYTT SYSTEM FÖR VOLONTÄRSREGISTRERING

Våra volontärer är kittet som håller samman alla stora sportevenemang. Utan de underbara människor som offrar sin tid före, under och efter evenemangen skulle det inte bli något evenemang. Efter ett längre uppehåll är registreringen nu öppen igen och intresset för att jobba som volontär är högt.

I juni stängdes volontärsregistreringen på Åre 2019’s hemsida. Ett par uppdateringar, och en anpassning till den nya datalagringslagen som ska implementeras av EU, senare är den sedan den 25 september öppen igen.

Det var många som hade väntat på att det skulle öppna igen, vilket inte minst märktes på den feedback och de nya registreringar som kom in till volontärsteamet på Åre 2019. Som det ofta är med nya och uppdaterade system drabbades även vi av en del barnsjukdomar. Nu ska de dock vara lösta och Åre 2019 ser fram emot att ta emot nya volontärsregistreringar för världscupfinalen 2018 och VM 2019.

Under VM i februari 2019 kommer vi att behöva cirka 1300 volontärer som delas in i grupper som arbetar med backpreparering, uppsättning av temporära byggnader, biljettförsäljning och mycket mer. För finalerna i mars 2018 är det uppskattade behovet ungefär 600 volontärer.

Många av de som var volontärer under VM 2007 kommer ihåg upplevelsen av att jobba som volontär som något av det roligaste de gjort och talar fortfarande om de minnen som de fortfarande bär med sig därifrån. Att jobba som volontär är också ett sätt att knyta kontakter och skapa relationer som håller långt efter att näten plockats ner från backen.

Registreringen är tillgänglig på vår hemsida fram till och med 31 december. Varje arbetsroll finns också beskriven på volontärssidan och urvalsprocessen pågår under hela tiden fram till sista december.

Mer information finns också på vår Facebooksida Volunteers Åre 2019, där volontärer också kan diskutera eller dela information med varandra.

VM-köket i Åre ska mätta både skidstjärnor, kungar och kameramän22.10.2018 10:21Nyheter

Under alpina VM i Åre kommer det krävas bra mat för många, för att hålla alla som arbetar med evenemanget igång under långa dagar på fjället. På arenan kommer därför att byggas upp ett fullskaligt restaurangkök, i en lokal som normalt är gym för den svenska skideliten. Ett team på 100 personer kommer att laga mat till både kungligheter, sponsorer, parkeringsvakter och journalister, totalt ungefär 54 000 måltider under tre veckor.