Nytt Tjänstemannaavtal på plats

Installatörsföretagen har den 11 december 2020 tillsammans med Glasbranschföreningen, Plåt & Ventföretagen och Maskinentreprenörerna tecknat ett nytt Tjänstemannaavtal på 29 månader med fackförbunden Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer. Löneavtalen med Ledarna och Sveriges Ingenjörer är fortsatt sifferlösa processlöneavtal. Avtalet med Unionen följer lönenivåerna enligt märket på 5,4%.

Trots svåra frågor som legat på förhandlingsbordet har Installatörsföretagen, Glasbranschföreningen, Plåt & Ventföretagen, Maskinentreprenörerna och Måleriföretagen i Sverige slutligen enats med fackförbunden Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer om en gemensam lösning när det kommer till Tjänstemannaavtalet. Lösningen har godkänts av alla parter.

- Vi är nöjda med överenskommelsen. Vi har fått till ett långt avtal som skapar trygghet och förutsebarhet för både arbetsgivare och tjänsteman. Dessutom är vi väldigt nöjda med att vi i denna avtalsrörelse, trots rådande läge med en orolig arbetsmarknad, fått igenom förändringar som underlättar för våra företag, säger Nina Burman Lundin, ansvarig för Tjänstemannaavtalet på Installatörsföretagen.

Avtalet innehåller flera delar som gynnar medlemsföretagen.

• Löper över 29 månader
  • Anpassningar till den höjda pensionsåldern i lagen om anställningsskydd (LAS)
  • Språkliga ändringar som gör avtalet mer lättillgängligt för både arbetsgivare och arbetstagare.
  • Förbättrade regler kring arbetstidsförkortning.

- Under avtalsperioden gjorde vi, tillsammans med tjänstemannafacken, ett stort arbete för att förenkla texten i avtalet. Vi underlättar därigenom för våra företag i deras vardag då avtalet blir lättare att tillämpa. Resultatet av parternas arbete antar vi nu genom denna överenskommelse. Vi kan även konstatera att vi äntligen nått framgång gällande förbättrade regler kring arbetstidsförkortning. Frågan har varit uppe på förhandlingsbordet de senaste avtalsrörelserna och har nu äntligen fått sin lösning, fortsätter Nina Burman Lundin.

Avtalet gäller från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Under denna avtalsperiod är vi även överens med tjänstemannafacken om att i arbetsgruppsform fortsätta arbetet med att bidra till att göra våra företag till än mer attraktiva arbetsgivare.

Kontakt:

Nina Burman Lundin, avtalsansvarig Tjänstemannaavtalet Installatörsföretagen

Eva Strindberg, pressansvarig Installatörsföretagen.

Avtal 2020: Svenska Elektrikerförbundet missar chansen att skapa framtidens bransch19.11.2020 12:12:55 CET | Pressmeddelande

Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) har nått en överenskommelse gällande Installationsavtalet. Överenskommelsen löper över 29 månader och följer märket på 5,4 %. Tyvärr avvisar SEF möjligheten att utvidga kollektivavtalet till nya grupper, vilket innebär att gemensamma vägar för att följa den tekniska utvecklingen och skapa framtidens klimatsmarta lösningar saknas i avtalet. Därmed finns en uttalad besvikelse hos Installatörsföretagen.