Nytt Tysklandsprogram för svenska företag inom miljöteknik

Programmet Swedish-German Cleantech Platform hjälper svenska innovativa företag inom miljöteknik och energieffektivisering att nå ut på den tyska marknaden. (Foto: AC Almelor, Unsplash)

Det nya programmet som går under namnet Swedish-German Cleantech Platform är ett led i den svenska exportstrategin som ska hjälpa fler företag ut på Sveriges största exportmarknad Tyskland.

Tysk-Svenska Handelskammaren har tillsammans med Energimyndigheten sedan fyra år tillbaka framgångsrikt drivit ett program för svenska företag riktat mot den tyska marknaden som totalt mer än 40 företag nu deltagit i. I det nya programmet läggs större vikt vid att få in de svenska företagen i de tyska ekosystemen.

Programmet vänder sig till svenska startups, scaleups samt små- och medelstora företag från områdena förnybar energi, energieffektivisering, smarta elnät, energilagring, e-mobilitet och smarta byggnader. De deltagande företagen kommer att resa till utvalda delstater i Tyskland där delegationsprogrammet består av gemensamma programpunkter som till exempel berör finansieringsfrågor samt individuella affärspartnermöten för deltagande företag. Deltagande i relevanta mässor såsom Hannover Messe eller e-world energy & water är kompletterande moduler i programmet.

Swedish-German Cleantech Platform lanseras under en kickoff i Stockholm för SET AWARD, en internationell tävling som utser innovativa startup-företag som bidrar till energiomställning och klimatmål, måndag 30 september kl 15-17 på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Bland de medverkande talarna under kickoffen finns Andreas Kuhlmann, vd för tyska energimyndigheten Dena, Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten samt Jonathan Oxley, Senior Director, Networks & Development, World Energy Council. Företaget Blixt vann en kategori i SET Award 2019 och företagets medgrundare Charlotta Holmquist kommer att dela med sig av sina erfarenheter.

Evenemanget är öppet för företag och organisationer inom cleantech-ekosystemet samt för journalister. Läs mer om programmet och anmälan här.

Programmet är en del av det tysk-svenska innovationsfrämjande arbete som Tysk-Svenska Handelskammaren driver inom ramen för German Swedish Tech Forum.

Verena Adamheit, projektledare för Swedish-German Cleantech Platform på Tysk-Svenska Handelskammaren, telefon 08-6651896, verena.adamheit@handelskammer.se

Ludvig Lindström, projektledare Energimyndigheten, telefon 016-544 23 40, ludvig.lindstrom@energimyndigheten.se

German Swedish Tech Forum har syftet att öka samarbetet mellan industriföretag i Tyskland och Sverige. Bakom initiativet står Tysk-Svenska Handelskammaren och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). (Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren)

30 år efter murens fall: Många fler svenska företag i Tyskland – fortsatt glest i östra delen8.11.2019 08:02:00 CETPressmeddelande

På bara fem år har antalet svenska företag som är etablerade i Tyskland ökat med runt 40 procent. Men medan huvudstaden Berlin och ekonomiskt starka delstater i södra och västra delen av landet lockat till sig allt fler svenskägda bolag tappar området som utgjorde det gamla Östtyskland mark. Det visar en analys som Tysk-Svenska Handelskammaren har gjort med anledning av att det gått 30 år sedan murens fall.