Nytt vårmode för Boschendals mousserande klassiker

Om du letar efter Boschendal Brut i hyllan för mousserande, håll utkik efter den nya ljusa fräscha etiketten! Lagom till vårens festligheter har de klassiska bubblorna från Sydafrika fått ny design. Innehållet är dock inte ändrat utan är samma populära Cap Classique, som fått sina bubblor genom en andra jäsning på butelj.

Den 2:a februari 1659 gjordes den första pressningen av vin i Kapstaden. I flera hundra år var Sydafrika världsberömt för sitt söta, alkoholstarka Muscatvin, men numer är det eleganta och fruktdrivna viner som gäller, såsom Boschendals vinserie. I dagarna får Boschendal Brut-serien ny etikett.

Boschendal Brut NV Chardonnay & Pinot Noir

Boschendals mycket klassiska Brut NV innehåller 52% Chardonnay och 48% Pinot Noir. Vinet är friskt, torrt och innehar en mycket elegant stil med härliga mineraltoner och inslag av röda äpplen och citrus. Druvorna skördas för hand och pressas försiktigt i hela klasar där endast musten från första pressningen går vidare för alkoholjäsningen.

Boschendal Brut’s doft är härligt fruktig men en nyanserad doft av vit persika, äpple och mandel. Vinet är framställt enligt den klassiska metoden Méthode Cap Classique där vinet lagras på jästfällningen i flaska under minst 12 månader innan fällningen tas bort genom, så kallad, degorgering varefter vinet fått vila en tid i flaska innan det är klart för försäljning.

Vinet har en fin mousse och krispighet med balanserade smaker och serveras som aperitif eller till eleganta fisk- och skaldjursrätter och fräscha sallader. Perfekt att skåla i som fördrink men kan med fördel drickas genom hela middagen eller till sommarbuffén.

Boschendal Bruts har tidigare fått omnämningar såsom 5/5 getingar i Expressen (Sept 2017) och ”Fynd” av tidningen Allt om Vin (Jan 2018).

Fakta: Boschendal Brut NV Chardonnay-Pinot Noir

Ursprung: Sydafrika, Coastal Region | Producent: Boschendal | Druvor: Chardonnay 52%, Pinot Noir 48%| Alkoholhalt: 12,5 % vol | Art.nr: 7889 | Pris: 105 kr flaska, 75 cl | Distribution: Fast sortiment hos Systembolaget.

I beställningssortimentet finns även rosébubblet Boschendal Brut Rosé.

Fakta: Boschendal Brut NV Rosé

Ursprung: Sydafrika, Coastal Region | Producent: Boschendal | Druvor: Pinotage 80%, Chardonnay 20% |Alkoholhalt: 12 % vol | Art.nr: 70320 | Pris: 149 kr flaska 75 cl | Distribution: Systembolagets beställningssortiment. Vinet passar utmärkt som aperitif eller till olika sorters skaldjur, fräscha sallader eller lättare kycklingrätter.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00:00 CETNyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.