Nytt vårmode för Boschendals mousserande klassiker

Om du letar efter Boschendal Brut i hyllan för mousserande, håll utkik efter den nya ljusa fräscha etiketten! Lagom till vårens festligheter har de klassiska bubblorna från Sydafrika fått ny design. Innehållet är dock inte ändrat utan är samma populära Cap Classique, som fått sina bubblor genom en andra jäsning på butelj.

Den 2:a februari 1659 gjordes den första pressningen av vin i Kapstaden. I flera hundra år var Sydafrika världsberömt för sitt söta, alkoholstarka Muscatvin, men numer är det eleganta och fruktdrivna viner som gäller, såsom Boschendals vinserie. I dagarna får Boschendal Brut-serien ny etikett.

Boschendal Brut NV Chardonnay & Pinot Noir

Boschendals mycket klassiska Brut NV innehåller 52% Chardonnay och 48% Pinot Noir. Vinet är friskt, torrt och innehar en mycket elegant stil med härliga mineraltoner och inslag av röda äpplen och citrus. Druvorna skördas för hand och pressas försiktigt i hela klasar där endast musten från första pressningen går vidare för alkoholjäsningen.

Boschendal Brut’s doft är härligt fruktig men en nyanserad doft av vit persika, äpple och mandel. Vinet är framställt enligt den klassiska metoden Méthode Cap Classique där vinet lagras på jästfällningen i flaska under minst 12 månader innan fällningen tas bort genom, så kallad, degorgering varefter vinet fått vila en tid i flaska innan det är klart för försäljning.

Vinet har en fin mousse och krispighet med balanserade smaker och serveras som aperitif eller till eleganta fisk- och skaldjursrätter och fräscha sallader. Perfekt att skåla i som fördrink men kan med fördel drickas genom hela middagen eller till sommarbuffén.

Boschendal Bruts har tidigare fått omnämningar såsom 5/5 getingar i Expressen (Sept 2017) och ”Fynd” av tidningen Allt om Vin (Jan 2018).

Fakta: Boschendal Brut NV Chardonnay-Pinot Noir

Ursprung: Sydafrika, Coastal Region | Producent: Boschendal | Druvor: Chardonnay 52%, Pinot Noir 48%| Alkoholhalt: 12,5 % vol | Art.nr: 7889 | Pris: 105 kr flaska, 75 cl | Distribution: Fast sortiment hos Systembolaget.

I beställningssortimentet finns även rosébubblet Boschendal Brut Rosé.

Fakta: Boschendal Brut NV Rosé

Ursprung: Sydafrika, Coastal Region | Producent: Boschendal | Druvor: Pinotage 80%, Chardonnay 20% |Alkoholhalt: 12 % vol | Art.nr: 70320 | Pris: 149 kr flaska 75 cl | Distribution: Systembolagets beställningssortiment. Vinet passar utmärkt som aperitif eller till olika sorters skaldjur, fräscha sallader eller lättare kycklingrätter.

Abonnera på våra pressmeddelanden.