3HF Respons AB

Nytt verktyg gör småföretag bättre på hållbarhet och kvalitet

Idag lanseras en ny svensk webbtjänst som gör det enklare för småföretag att bli bättre på kvalitet, miljö och socialt ansvar.

Hållbarhets- och kvalitetsarbete upplevs av många småföretag som krångligt och svårt, vilket gör att många avstår från att arbeta med frågorna. Det visar en studie som tagits fram av ansvarsfullt.se i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund. Den viktigaste faktorn för att få fler småföretag att arbeta mer med hållbarhet och kvalitet vore enligt studien om det blev enklare. Först på andra plats kommer ökad lönsamhet.

-Det måste bli enklare att bli bättre! Därför har vi tagit fram en webbaserat verktyg som hjälper företag att bli bättre på kvalitet, miljö och socialt ansvar. Tjänsten fungerar som ett självskattningsverktyg där företagen både kan jämföra sig med andra och få de metoder och verktyg de behöver för att ta nästa steg och bli ännu bättre. I slutändan ger det företaget en konkurrensfördel, säger Göran Hydbom, affärsutvecklare på ansvarsfullt.se.

Sigill för ansvarsfulla företag Företag som gör sin profil offentlig på ansvarsfullt.se blir sökbara för inköpare som på så vis kan jämföra olika leverantörers kvalitets- och hållbarhetsarbete. De företag som har en offentlig profil får även använda sigillet Ansvarsfullt Företag i sin marknadsföring.

-Bara fem promille av Sveriges företag är ISO-certifierade. Det betyder inte att företagen inte arbetar med kvalitet, miljö och socialt ansvar. Genom att använda ansvarsfullt.se får de äntligen en möjlighet att på sina egna villkor visa vad de gör bra och samtidigt verktygen för att bli ännu bättre, säger Göran.

För mer information kontakta:
Göran Hydbom, Business Development Manager, 3HF Respons AB
goran.hydbom@response.nu

3HF Respons AB
Storgatan 22 A
211 42 Malmö

Om ansvarsfullt.se Ansvarsfullt.se är ett enkelt och pedagogiskt webbaserat verktyg som hjälper små- och medelstora företag att arbeta strukturerat med att förbättra kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Genom att göra sina resultat publika får medlemsföretaget rätt att använda märket Ansvarsfullt Företag i sin marknadsföring. Ansvarsfullt.se ägs och drivs av bolaget 3HF Respons AB.

Följ 3HF Respons AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från 3HF Respons AB