3HF Respons AB3HF Respons AB3HF Respons AB

Nytt verktyg gör småföretag bättre på hållbarhet och kvalitet

En ny svensk webbtjänst som gör det enklare för småföretag att bli bättre på kvalitet, miljö och socialt ansvar, fyller ett stort tomrum i det svenska näringslivet.

Hållbarhets- och kvalitetsarbete upplevs av många småföretag som krångligt och tidödande, vilket gör att många avstår från att arbeta med frågorna. Det visar en studie som tagits fram av ansvarsfullt.se i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund. Den viktigaste faktorn för att få fler småföretag att arbeta mer med hållbarhet och kvalitet vore enligt studien om det blev enklare. Först på andra plats kommer ökad lönsamhet.

- Det måste bli enklare att bli bättre! Därför har vi tagit fram ett webbaserat verktyg som hjälper företag att bli bättre på kvalitet, miljö och socialt ansvar. Tjänsten fungerar som ett självskattningsverktyg där företagen både kan jämföra sig med andra och få de metoder och verktyg de behöver för att ta nästa steg och bli ännu bättre. Myndigheter, organisationer och företag tycker det här är fantastiskt, och version 2.0 är redan på gång, säger Göran Hydbom, affärsutvecklare på ansvarsfullt.se.

Sigill ansvarsfullt.seSigill för ansvarsfulla företag

Företag som gör sin profil offentlig på ansvarsfullt.se blir sökbara för inköpare som på så vis kan jämföra olika leverantörers kvalitets- och hållbarhetsarbete. De företag som har en offentlig profil får även använda sigillet Ansvarsfullt Företag i sin marknadsföring.

- Endast fem promille av Sveriges företag är ISO-certifierade. Det betyder inte att övriga 99,5% av företagen inte arbetar med kvalitet, miljö och socialt ansvar. De flesta av dem har dock saknat verktyg och metoder som är designade för deras behov, säger Göran.

ansvarsfullt.se - rätt plats att synas på

Hållbarhetskraven på företag idag ökar i rask takt och en ny hållbarhetslagstiftning är på gång, som ställer nya krav på ca 2000 stora företag. För att dessa ska kunna redovisa sitt hållbarhetsarbete, blir det viktigt för dem att även leverantörerna kan möta upp på lagkraven.

- Här löser ansvarsfullt.se de praktiska problemen, fortsätter Göran.

För mer information kontakta:

Göran Hydbom, Business Development Manager, 3HF Respons AB
+ 46 706 443 443
goran.hydbom@response.nu

Om ansvarsfullt.se
ansvarsfullt.se är ett enkelt och pedagogiskt webbaserat verktyg som
hjälper
små- och medelstora företag att arbeta strukturerat med att förbättra kvalitet, miljö
och socialt ansvarstagande. Genom
att göra sina resultat publika får medlemsföretagaet
rätt att använda
sigillet Ansvarsfullt Företag i sin marknadsföring.
ansvarsfullt.se har
tagits fram under tre års tid och ägs och
drivs av bolaget 3HF Response AB.

Göran Hydbom, Business Development Manager, 3HF Respons AB
goran.hydbom@response.nu

3HF Respons AB
Storgatan 22 A

Följ 3HF Respons AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från 3HF Respons AB