Nytt VM-guld för Sverige - ledde sprintstafetten från start till mål

Tre guld har delats ut på VM i orientering. Sverige har sprungit hem samtliga. I dagens sprintstafett var laget i ledning i princip från start till mål: - Det var så här vi drömt om att genomföra stafetten, säger Gustav Bergman som sprang i vinnarlaget tillsammans med Tove Alexandersson, Emil Svensk och Sara Hagström.

FRI BILD. Det svenska guldlaget Tove Alexandersson, Emil Svensk, Gustav Bergman och Sara Hagström. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

Orienterings-VM i Tjeckien har inletts på ett lysande sätt för Sverige. I går vann Tove Alexandersson och Isac von Krusenstierna den individuella sprinten.

I dag fortsatte tävlandet med sprintstafett i Doksy, och Sverige sprang hem sitt tredje raka VM-guld på den relativt nya distansen (gjorde VM-premiär 2014, och Sverige vann såväl 2017 och 2018).

Och det var det blågula laget som var i täten genom i princip hela stafetten. Tove Alexandersson petade i högsta växeln från start och vann startsträckan med 19 sekunder:

- Jag gjorde en hel del småmisstag, men det verkar alla andra också ha gjort för det var väldigt lurigt, säger Alexandersson som växlade över till Emil Svensk som ledde gårdagens individuella sprint halvvägs med sedan kom ett stort misstag som spolierade dagen.

Nu visade den regerande Europamästaren klass. Han utökade ledningen till 31 sekunder, och detta efter att Schweiz ett tag var ikapp:

- Jag var lite förvånad när Joey (Hadorn) kom ikapp. Det var visserligen en lite trevande inledning från min sida, men jag höll ihop loppet på ett riktigt bra sätt och jag kunde verkligen trycka på hela vägen. Det gav resultat, säger Svensk.

På de två sista sträckorna mönstrade Sverige två löpare som ”vilades” i den individuella sprinten till dagens sprintstafett.

Och det gav verkligen resultat. Gustav Bergman utökade ledningen till 55 sekunder:

- Jag hade väldigt fräscha ben, och det var nästan att jag hade lite hybris och sprang på för fort i början. Men jag kom in i loppet på ett bra sätt och jag har precis som hela laget genomfört loppet på det sätt som vi drömt om, säger Bergman som precis som Svensk och Alexandersson vunnit VM-guld tidigare.

För slutsträckans Sara Hagström var det första VM-guldet:

- Jag har verkligen längtat efter detta, och jag är supernöjd att ta mej in i laget i den stenhårda konkurrens som vi har. Jag fick ett fantastiskt utgångsläge av mina lagkompisar, och jag är så nöjd att jag kunde hålla ihop orienteringen hela vägen. Jag gjorde några småmissar men jag var beredd på att de kunde komma och jag hittade snabbt tillbaka till rytmen. Det var helt underbart att komma fram till den sista kontrollen och möta laget där, säger Hagström som hade tid att dra ner på farten och jubla tillsammans med det övriga guldgänget på upploppet.

Segermarginalen till tvåan Norge blev 26 sekunder, och trea slutade brons.

Måndagen är vilodag i orienterings-VM. På tisdag fortsätter tävlingarna med medeldistans. Och dubbla guldvinnaren Tove Alexandersson är full av tillförsikt inför fortsättningen:

- Vi har ett otroligt bra lag i sprint, och jag tror att vi kommer att visa att vi är bra även på skogsdistanserna, ler Tove Alexandersson.

DOKSY, sprintstafett: 1) Sverige (Tove Alexandersson, Emil Svensk, Gustav Bergman, Sara Hagström), 62.19, 2) Norge (Victoria Haestad Björnstad, Audun Heimdal, Kasper Fosser, Andrine Benjaminsen), +0.26, 3) Schweiz (Simona Aebersold, Joey Hadorn, Martin Hubmann, Elena Roos), +0.29.

Risby och Bergman vinnare på Gotland – tajt inför jaktstartsfinalen23.10.2021 14:57:52 CEST | Pressmeddelande

SWEDISH LEAGUE. Lisa Risby vann lördagens långdistans på norra Gotland före Sara Hagström, vilket innebär att Hagström genom sin andraplats seglar upp i ledning inför söndagens jaktstartsfinal. Tätt bakom jagar Järlas Karolin Ohlsson. På herrsidan tog Gustav Bergman hem ytterligare en Swedish League-delseger, vilket bäddar för ett drömläge vid morgondagens avgörande med god marginal till närmsta löpare.