Nytt VM-guld till Sverige - Krossade allt motstånd i damstafetten

Sveriges dominans på VM i orientering bara fortsätter. I dag vann de svenska damerna stafetten på ett såväl övertygande som överlägset sätt. - Superkul. En fantastisk känsla, säger segertrion Lisa Risby, Sara Hagström och Tove Alexandersson.
FRI BILD. Tove Alexandersson, Sara Hagström och Lisa Risby sprang hem guldet i damstafetten på ett övertygande sätt. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

Sex lopp har avgjorts under orienterings-VM. Sverige har vunnit fem av dom (och tagit silver i den sjätte).

I dagens damstafett gav Lisa Risby det svenska laget en kanonstart genom att springa in som tvåa på startsträckan.

Mästerskapsstafettdebuterande Risby var ett tag drygt en minut bakom Elena Roos, Schweiz, men en stark avslutning tog henne upp till halvminuten från ledningen.

- Det var väldigt intensiv orientering. Jag fick se till att hålla mig i min egen lilla värld och inte fundera på vad de andra gjorde, säger Risby.

På mittsträckan petade Sara Hagström in absolut högsta växeln. Hagström, som för bara två dagar sedan såg ut att missa stafetten på grund av ryggproblem, vände underläge med 36 sekunder till att skicka ut Tove Alexandersson i ledning med drygt tre och en halv minut.

- Jag är så himla glad. Detta måste vara mitt bästa lopp någonsin. Och vilken bana. Jag har cruisat runt på små platåer hela vägen, och jag kände mig stark och ryggen funkade bra, säger Hagström.

Och en ledning på över tre och en halv minut förvaltade givetvis världens bästa orienterare, Tove Alexandersson, på absolut bästa sätt.

- Lisa och Sara gav mig det absolut bästa utgångsläge jag kunde tänka mig. Jag hörde när jag stack iväg att ledningen var stor och när jag väl kom in för varvning hörde jag att ledningen fortfarande var stor, så på slutet kunde jag ta det lite lugnare och det var häftigt att kunna njuta av avslutningen, säger Alexandersson.

Segermarginalen till Schweiz blev två och en halv minut. Norge tog bronset.

Detta var Tove Alexanderssons fjärde raka guld under detta mästerskap, och guld på hennes åttonde raka VM-lopp. I morgondagens långdistans har hon möjlighet att bli historisk genom att vinna fem guld på ett mästerskap.

Sara Hagström tog sitt andra VM-guld (det första kom på sprintstafetten i söndags). Och för Lisa Risby var detta karriärens första VM-guld.

Herrtävlingen pågår.

HERMANKY, Tjeckien

Stafett, damer: 1) Sverige (Lisa Risby, Sara Hagström, Tove Alexandersson), 105.45, 2) Schweiz (Elena Roos, Sabine Hauswirth, Simona Aebersold), +2.33, 3) Norge (Marie Olaussen, Kamilla Steiwer, Andrine Benjaminsen), +7.01.