Nyttadesign

Nyttadesign först ut med att märka Yoga och meditationsprodukter med Bra Miljöval

Sedan maj månad är Nyttadesigns produkter i vävda tyger märkta med Bra Miljöval. Nyttadesign är därmed först ut med att ha yoga och meditationsprodukter märkta med Bra Miljöval.

Yoga och meditationsprodukter

De 26 egenutvecklade produkter som märks med Bra Miljöval finns i kategorierna Yoga och meditationsprodukter, huvudkuddar och kyl- värmekuddar. Fyllningarna i produkterna består bl a av kärnor eller skal återvunna från lantbruk och fruktindustri.

Konsumenter med intresse för ekologiska produkter har ökat kraftigt, men det har saknats produkter med miljömärkning.

Företaget har sedan starten valt etisk produktion samt ekologiskt odlade och beredda material med sikte på en miljömärkning. Nu uppfyller de 26 produkterna märkningens strikta krav på hållbarhet när det gäller odling, beredning, kemikalier, färger, processer och förpackningsmaterial samt etisk produktion.

-Min passion är att öka människors välbefinnande utan att göra stort avtryck i miljön och skydda de som arbetar i produktionen, det känns som att vi kommit hem nu” säger Eva Lundkvist grundare och VD för Nyttadesign.

Företaget valde Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval för att få en kunnig part som inte bara ger direktiv för hållbarhet genom kriterier för miljömärkning utan också ger tillbaka till naturen genom sitt inflytelserika engagemang i miljöfrågor vilket värnar människors och djurs livsvillkor.

Nyttadesigns produkter är tillverkade inom EU, många av dem i Sverige. Bomullstygerna kommer från väverier i Indien, Tyskland och Kina. Produkternas fyllnadsmaterial tar har egenskaper som t ex att vara svala, ge bra stöd, hålla värme eller kyla länge.

Företagets produkter säljs förutom via företagets hemsida även på Apotek Hjärtats e-handel, Body Store, Gymgrossisten, Smarta saker, Svenskt kosttillskott, Vitavera, Yogia med flera. Produkterna finns även i fysiska butiker som hälsokost- eko- och rehab-butiker.

Nyttadesign startade som en enskild firma 1992 och ombildades som Aktiebolag 2007. Företaget har sedan starten utvecklat ett 30 tal produkter som syftar till att öka människors välbefinnande på olika sätt med så liten negativ effekt på ekosystemet som möjligt under devisen ”hållbart välbefinnande”. Av dessa 30 märks nu 26 med Bra Miljöval i ett första steg.

Yoga och meditationsprodukter
Huvudkuddar
Huvudkudde boveteskal
Huvudkudde hirsskal
Kyl- värmekuddar
Kyl- värmekudde hjärta
Kyl- värmekudde tredelad med kärnor

Nyttadesign

Vi utvecklar, formger, tillverkar etiskt producerade textila produkter i miljövänliga material f n ekobomull fylld med restmaterial från fruktindustri och lantbruk.

Syftet är att erbjuda innovativa och funktionella ekologiska produkter som ökar välbefinnandet och förenklar vardagen.

Följ Nyttadesign