Oacceptabelt att bryta förhandling om Östlig förbindelse

När Trafikverket presenterade sitt förslag till nationell infrastrukturplan i förra veckan, saknades Östlig förbindelse i förslaget. När nu Socialdemokraterna i Stockholms stad har meddelat att de inte vill bidra till finansieringen av förbindelsen, har Sverigeförhandlingen meddelat att förhandlingarna avbryts.

– Det är helt oacceptabelt att förhandlingen avbryts. Hela regionen är överens om att Östlig förbindelse behövs för ett robust transportsystem och avlastning av innerstans trafik. Den nuvarande politiska majoriteten i Stockholms stad duckar från sitt finansieringsansvar, det är ett svek mot hela regionen, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännens riksförbund.

– Vi kommer att ta upp frågan med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Regeringen måste driva frågan framåt, det är en förutsättning för att tusentals nya bostäder ska kunna byggas och för att regionen ska kunna fortsätta att utvecklas, säger Fredrik Daveby.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Skydda din bil mot rosten2.10.2017 08:00Pressmeddelande

Motormännen tipsar om några effektiva sätt att skydda din bil mot rost nu när vintern är på väg. Det bästa skyddet får du genom att hålla bilen i bra skick och med de rätta tillbehören, rostskyddsgarantin ger mycket litet skydd. – Med tanke på hur villkoren ser ut idag är garantin i princip värdelös. Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.