Oacceptabelt att bryta förhandling om Östlig förbindelse

När Trafikverket presenterade sitt förslag till nationell infrastrukturplan i förra veckan, saknades Östlig förbindelse i förslaget. När nu Socialdemokraterna i Stockholms stad har meddelat att de inte vill bidra till finansieringen av förbindelsen, har Sverigeförhandlingen meddelat att förhandlingarna avbryts.

– Det är helt oacceptabelt att förhandlingen avbryts. Hela regionen är överens om att Östlig förbindelse behövs för ett robust transportsystem och avlastning av innerstans trafik. Den nuvarande politiska majoriteten i Stockholms stad duckar från sitt finansieringsansvar, det är ett svek mot hela regionen, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännens riksförbund.

– Vi kommer att ta upp frågan med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Regeringen måste driva frågan framåt, det är en förutsättning för att tusentals nya bostäder ska kunna byggas och för att regionen ska kunna fortsätta att utvecklas, säger Fredrik Daveby.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.