Oacceptabelt att bryta förhandling om Östlig förbindelse

När Trafikverket presenterade sitt förslag till nationell infrastrukturplan i förra veckan, saknades Östlig förbindelse i förslaget. När nu Socialdemokraterna i Stockholms stad har meddelat att de inte vill bidra till finansieringen av förbindelsen, har Sverigeförhandlingen meddelat att förhandlingarna avbryts.

– Det är helt oacceptabelt att förhandlingen avbryts. Hela regionen är överens om att Östlig förbindelse behövs för ett robust transportsystem och avlastning av innerstans trafik. Den nuvarande politiska majoriteten i Stockholms stad duckar från sitt finansieringsansvar, det är ett svek mot hela regionen, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännens riksförbund.

– Vi kommer att ta upp frågan med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Regeringen måste driva frågan framåt, det är en förutsättning för att tusentals nya bostäder ska kunna byggas och för att regionen ska kunna fortsätta att utvecklas, säger Fredrik Daveby.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.