Oacceptabelt att kommunpolitiker skrämmer Visions medlemmar till tystnad

Arbetsmiljöverket har vid flera tillfällen gjort nedslag i Hörby kommun för undermålig arbetsmiljö. Vision har varit kritisk till politikernas agerande och påtalat bristerna ett flertal gånger för arbetsgivaren. Men situationen har inte förbättrats. Det senaste övertrampet skedde nyligen på en verksamhet där kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) krävde att personalen tog bort alla regnbågsflaggor som låg framme.

Vision organiserar många medlemmar i Hörby kommun och har länge arbetat med att förbättra arbetsmiljön för de anställda.

- Medlemmarna som var på plats när kommunalrådet fick ett utbrott mot flaggorna upplevde situationen väldigt obehaglig och hotfull. Det är oacceptabelt att en politiker agerar på detta sätt och det blir extra alarmerande när man gör utfall mot symboler som står för allas lika värde. Vi kräver trygga arbetsplatser och politiker som följer den lagstiftning som finns kring arbetsmiljö och mot diskriminering, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Efter händelsen hade Vision och Akademikerförbundet SSR samtal med bla kommunens HR-chef där de uttryckte sin oro och kritik mot händelsen. HR-chefen bad om ursäkt för kommunalrådets agerande.

- Vi saknar fortfarande en ursäkt från kommunalrådet samt de politiker från Moderaterna och SPI som var i samma rum men valde att inte ingripa vid händelsen. Istället har vi kunnat läsa uttalanden i media om att kommunalrådet hävdar att det var ett politiskt utspel från personalen och inte en fråga om arbetsmiljön för våra medlemmar. Men kommunalrådet verkar ha missat att det är precis det, det handlar om. Kommunalrådets obehagliga agerande har försämrat arbetsmiljön för våra medlemmar avsevärt samt lett till en tystnadskultur i kommunen, säger Madelene Eriksson, ansvarig ombudsman för Vision.

Vision har tydligt markerat att detta är ett oacceptabelt agerande mot förbundets många medlemmar i Hörby kommun. Det är en grundläggande rättighet att man inte ska bli utskälld på sitt jobb. Vision kräver en ursäkt från den politiska ledningen.

- Detta får aldrig upprepas och kommunledningen måste se till att medarbetarnas arbetsmiljö tryggas, avslutar Veronica Magnusson

För mer info, vg kontakta:

Hediye Güzel, presschef Vision; 076 141 7321 eller hediye.guzel@vision.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele28.11.2022 08:52:36 CET | Pressmeddelande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden. Program för dagarna: Tisdag 29 november 10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats. Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i. 13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning. Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. S