Oacceptabelt att kommunpolitiker skrämmer Visions medlemmar till tystnad

Arbetsmiljöverket har vid flera tillfällen gjort nedslag i Hörby kommun för undermålig arbetsmiljö. Vision har varit kritisk till politikernas agerande och påtalat bristerna ett flertal gånger för arbetsgivaren. Men situationen har inte förbättrats. Det senaste övertrampet skedde nyligen på en verksamhet där kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) krävde att personalen tog bort alla regnbågsflaggor som låg framme.

Vision organiserar många medlemmar i Hörby kommun och har länge arbetat med att förbättra arbetsmiljön för de anställda.

- Medlemmarna som var på plats när kommunalrådet fick ett utbrott mot flaggorna upplevde situationen väldigt obehaglig och hotfull. Det är oacceptabelt att en politiker agerar på detta sätt och det blir extra alarmerande när man gör utfall mot symboler som står för allas lika värde. Vi kräver trygga arbetsplatser och politiker som följer den lagstiftning som finns kring arbetsmiljö och mot diskriminering, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Efter händelsen hade Vision och Akademikerförbundet SSR samtal med bla kommunens HR-chef där de uttryckte sin oro och kritik mot händelsen. HR-chefen bad om ursäkt för kommunalrådets agerande.

- Vi saknar fortfarande en ursäkt från kommunalrådet samt de politiker från Moderaterna och SPI som var i samma rum men valde att inte ingripa vid händelsen. Istället har vi kunnat läsa uttalanden i media om att kommunalrådet hävdar att det var ett politiskt utspel från personalen och inte en fråga om arbetsmiljön för våra medlemmar. Men kommunalrådet verkar ha missat att det är precis det, det handlar om. Kommunalrådets obehagliga agerande har försämrat arbetsmiljön för våra medlemmar avsevärt samt lett till en tystnadskultur i kommunen, säger Madelene Eriksson, ansvarig ombudsman för Vision.

Vision har tydligt markerat att detta är ett oacceptabelt agerande mot förbundets många medlemmar i Hörby kommun. Det är en grundläggande rättighet att man inte ska bli utskälld på sitt jobb. Vision kräver en ursäkt från den politiska ledningen.

- Detta får aldrig upprepas och kommunledningen måste se till att medarbetarnas arbetsmiljö tryggas, avslutar Veronica Magnusson

För mer info, vg kontakta:

Hediye Güzel, presschef Vision; 076 141 7321 eller hediye.guzel@vision.se