Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Topptrion i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020. Fr.v: Pontus Fredricsson (tvåa), Lukas Sundahl (mästare), Edvin Hellsten (trea). Foto: Micke Fransson

Lukas Sundahl från Växjö säkrade sitt tredje raka mästerskapsguld i Porsche Carrera Cup Scandinavia redan i den näst sista deltävlingen på Mantorp Park. Där tog även Pontus Fredricsson tillräckligt många poäng för att utropa sig till silvermedaljör.

Men trots det fanns det mycket att se fram emot i epilogen på Ring Knutstorp i Skåne. Ett möte mellan de trefaldiga mästarna Sundahl och Kristoffersson, en tajt duell mellan en trio förare om tredjeplatsen och, inte minst, upplösningen i teammästerskapet där Steber Racing och Fragus Motorsport slogs om förstaplatsen och 150.000 kr i prispengar.

Dessutom skulle Magnus Öhman, efter två raka andraplatser, säkra sin första titel i Masters Cup, klassen för förare över 40 år.

Var sin seger

Mästarmötet mellan Sundahl och Kristoffersson slutade 1-1. På våt bana blev alla, Sundahl inkluderad, ett lätt byte för Kristoffersson i det första heatet. Efter en mindre lyckad start, där han tappade från tredje till fjärde plats, körde ”regnkungen”, som har  två VM-titlar i rallycross, i tur och ordning om Pontus Fredricsson, Sundahl och Edvin Hellsten och tog enkelt sin 45:e raceseger i Carrera Cup-karriären.

Någon 46:e blev det inte. Även om han försökte. Varv efter varv skuggade han den regerande mästaren i det andra racet utan att hitta en lucka. Jakten tog slut när Kristoffersson tvingades bryta med tekniskt fel på sin Porsche 911 GT3 Cup på ett av de avslutande varven.

Tvåa i statistiken

Lukas Sundahl kunde därefter, helt ohotad, avsluta guldsäsongen som han började den – med en seger, säsongens sjunde och hans 22 totalt i PCCS. Därmed gick han förbi Fredrik Larsson och upp till andra plats – bakom Kristoffersson – i listan över de förare som vunnit flest race i mästerskapet sedan starten 2004.

Att Sundahl inte var nöjd med tredjeplatsen i race ett var tydligt. Resultatet i det andra gillade han bättre. När norske formelbilstalangen Dennis Hauger missade starten från pole position tog Sundahl täten från ruta två. Pontus Fredricsson var närmast efter inledningsvis men sedan tog sig Kristoffersson förbi honom och tog upp jakten på Sundahl.

– Pontus var rätt het inledningsvis. Mitt fokus på de första varven var att få upp temperaturen i däcken och hålla Kristoffersson borta, säger Sundahl.

Hellsten bronsman

Kampen om tredjeplatsen i mästerskapstabellen var spännande och dramatisk. Hugo Andersson kom till Skåne i ledning men skuggades av såväl Hampus Ericsson som Edvin Hellsten. Endast åtta poäng skiljde trion åt.

I fredagens kval var Hellsten starkast, vann kvalet till race ett, Q1, och fick en bonuspoäng för den insatsen. Från pole position var göteborgaren sedan snabbast ur startblocken. Kristoffersson tog sig visserligen om, men Sundahl släppte Hellsten aldrig förbi sig och han tog målflagg som tvåa. Det gav många poäng och ett skutt upp till tredje plats i tabellen.

För främsta rivalerna, Andersson och Ericsson, gick det sådär. Ericsson slutade sjua medan Andersson fick nöja sig med en blygsam elfte plats. Andersson låg betydligt bättre till när han i en kollision med gästföraren Rasmus Lindh snurrade och tappade ända ner till position tolv.

Lindh fick ett tidsstraff på 30 sekunder för incidenten, men det hjälpte ju inte Andersson, som inför andra racet plötsligt var femma i tabellen, elva poäng efter Hellsten.

Andersson tog visserligen revansch med en stark fjärdeplats i säsongens sista race, men det spelade mindre roll när Hellsten korsade mållinjen som stabil femma. Ericsson slutade på åttonde plats.

– Det blev ett tufft sista race, men vi hade bra koll på vad vi behövde göra och höll ihop det. Det känns otroligt bra att vi kunde åka hem tredjeplatsen i mästerskapet, sa en mycket glad Hellsten.

Masterstitel till Öhman

Med en tredjeplats i det inledande heatet på Ring Knutstorp säkrade Magnus Öhman sin första totalseger i Masters Cup, klassen för förare över 40 år. Han var tvåa i mästerskapet både 2017 och 2918.

– Jag behövde bara ta mig i mål för att säkra titeln och gjorde det. Men ärligt talat var det här nog ett av mina sämre race i Carrera Cup, sa den Porsche-trogne veteranen som i finalen i Skåne körde sitt 97:e och 98:e race i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Tredjeplatsen i det första racet följde Öhman upp med att bli klasstvåa bakom teamkompisen Thomas Karlsson i det andra.

Silver för prinsen

Triumfen var Karlssons andra den här säsongen, men den räckte inte för att han skulle ta sig förbi prins Carl Philip i mästerskapstabellen. Prins Carl Philip, som gjort comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia den här säsongen, inledde nämligen finalhelgen i Skåne på bästa sätt. I det första heatet tog han sin tredje klasseger för året. Att han fick nöja sig med fjärde plats i epilogen gjorde inte så mycket. Den placeringen räckte ändå för att hålla undan till silver bakom Öhman. Karlsson blev till slut fem poäng efter.

Teamguld till Steber Racing

Stebar Racing höll i finalen på Ring Knutstorp undan till seger i det för året nyinstiftade teammästerskapet. Men det blev en nervös vandring mot guldet och prischecken på 150.000 kr för förarna, mekanikerna och, inte minst, teamchefen Stefan Pettersson.

I det första heatet tog titelrivalen Fragus Motorsport, genom Pontus Fredricsson och Hampus Hedin, in åtta poäng och inför säsongens 14:e och sista race var Steber Racings ledning nere i fyra poäng!

Men den blev inte någon stor dramatik i kampen om guldet i det sista racet. Eftersom Hedin inte kom till start fick Pontus Fredricsson kämpa ensam mot Hugo Andersson och Patrick Rundquist. Han stred tappert, men fjärdeplatsen bland mästerskapets ordinarie förare (sjua totalt) räckte inte långt när Hugo Andersson blev tvåa (fyra totalt) och Rundquist åtta (11).

För Andersson var teamguldet en välkommen tröst för den förlorade tredjeplatsen i förarmästerskapet.

Gästförare på pallen

Utöver Johan Kristoffersson, som vann det första heatet, blev det pallplats för ytterligare två av finalhelgens gästförare. Norske Formel 3-föraren Dennis Hauger var en av dem, Carrera Cup-debuterande STCC-föraren Emil Persson den andre.

Hauger, som nådde tre raka tredjeplatser i Anderstorp tidigare den här säsongen, fortsatte övertyga på utmanande Ring Knutstorp. Redan i fredagens kval slog han till ordentligt genom att vinna Q2 före Lukas Sundahl. Låt vara att marginalen som gav honom pole position till det andra heatet var minsta möjliga – en tusendel – men ändå.

Efter en stabil femteplats i det första heatet var det upplagt för succé från pole position i det andra. Men Haguer fick för mycket hjulspinn i starten och tappade ner till femte plats redan på det första varvet. Därifrån körde han sedan upp till position tre, men fick också ett tidstillägg på fem sekunder för en tuff manöver. Så när Kristoffersson bröt och Hauger fick ärva andraplatsen stod han på gasen för att skapa en lucka större än fem sekunder till tredjeplacerade Emil Persson. Och det lyckades han med.

Emil Persson svarade såklart också för en stark prestation i sin första tävling någonsin i Porsche Carrera Cup. I bil från Fragus Motorsport var han på vippen att avancera till Q2 och i racen blev det först en sjätteplats och därefter en pallplats i stenhård konkurrens. Men från prisutdelningen avvek 30-åringen från Karlskoga! Varför? Race i STCC väntade!

Ring Knutstorp 9-10 oktober.

1. Johan Kristoffersson (G), Fragus Motorsport, 21:14.325

1) Patrick Rundquist, 162

Teammästerskapet

1) Steber Racing, 385 poäng

(Hugo Andersson, Patrick Rundquist)

2) Fragus Motorsport, 367

(Pontus Fredricsson, Robin Hansson, Hampus Hedin)

3) Mtech Competition, 333

(Hampus Ericsson, Magnus Öhman, Carl Philip Bernadotte, Thomas Karlsson)

4) Sundahl Racing, 319

(Lukas Sundahl)

5) Nova Racing, 184

(Edvin Hellsten)

6) Team Pampas, 95

(Christoffer Bergström)

7) Prido Racing, 76

(Krister Andero)

Norske formelbilstalangen Dennis Hauger imponerade med en kvalseger och en andraplats i det andra racet. Foto: Micke Fransson
Emil Persson, Carrera Cup-debuterande STCC-förare, slog till med en tredjeplats i race två. Foto: Micke Fransson
Mästaren Lukas Sundahl, här före Pontus Fredricsson och Johan Kristoffersson, avslutade säsongen som han inledde den - med seger. Foto: Micke Fransson
Magnus Öhman säkrade sin första titel i Masters Cup. Foto: Micke Fransson
Topptrion i Masters Cup, klassen för förare över 40 år. Fr.v: Prins Carl Philip (tvåa), Magnus Öhman (mästare), Thomas Karlsson (trea). Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip avslutade sin comebacksäsong i PCCS med klasseger och en andraplats totalt i Masters Cup. Foto: Micke Fransson
Starten i race ett på Ring Knutstorp. Längst fram fr.v: Edvin Hellsten, Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl. Foto: Micke Fransson
Steber Racing med förarna Patrick Rundquist (tv.v) och Hugo Andersson vann teammästerskapet. Foto: Micke Fransson
Johan Kristoffersson vann det inledande racet före Edvin Hellsten och Lukas Sundahl. Värmlänningen tog därmed sin 45 seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.

Fullpoängaren till Sundahl när gästförarna lyckades bäst i Porsche Carrera Cup Scandinavia2.10.2020 18:42:51 CESTPressmeddelande

Det var gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson som lyckades bäst när deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleddes med det första av tre race på Mantorp Park under fredagen. Blomqvist vann före Kristoffersson, men även tredjeplacerade Lukas Sundahl kunde känna sig som en vinnare efteråt. Han utökade nämligen sin ledning i mästerskapet.