Obedövad griskastrering förbjuds i Sverige

Från och med 1 januari 2016 måste alla grisar i Sverige ges bedövning innan kastrering. Detta är på grund av en ändring i 25 § djurskyddsförordningen. Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt har arbetat för ett förbud mot obedövad griskastrering i decennier.

– Det här är en stor seger inte minst för grisarna men också för alla oss som under en lång tid engagerat oss i frågan. Vi hade gärna sett att detta skett tidigare men nu kan vi ändå glädjas åt att inga fler grisar i Sverige behöver uppleva kastrering utan bedövning, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt har lyft frågan på många sätt genom åren. Redan för tio år sedan överlämnades över 12 000 namnunderskrifter mot obedövad kastrering till dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson. Den 27 april 2011 röstade riksdagen för en lagstiftning mot obedövad kastrering av smågrisar och efter detta meddelade regeringen att förändringen skulle träda i kraft från och med 1 januari 2016.

Grisarna kastreras för att de som äter griskött ska slippa så kallad galtlukt, som är en obehaglig lukt och smak hos köttet från en del okastrerade hangrisar. Ytterligare en anledning till kastreringen är sättet som grisarna hålls på. Grisarna kan inte gå undan från varandra och de får inte utlopp för viktiga behov som att böka och undersöka i de små boxarna. I den miljön skadar och stör okastrerade hangrisar, i större mån än kastrerade, varandra och hongrisarna, på grund av sina aggressiva och sexuella beteenden.

–Trots att det varit känt så länge att smågrisarna upplever stark smärta både under själva ingreppet och dagarna efteråt, har hangrisarna i Sverige fortsättningsvis utsatts för just obedövad kastrering. Det har varit fullt möjligt att för flera år sedan börja bedöva eller använda andra metoder för att minska grisarnas lidande, som vaccinering mot galtlukt, men det är väldigt få som tagit det steget. Det visar att lagstiftning behövs och att frivillighet inte räcker, säger Linda Björklund, etolog på Djurens Rätt.

Djurens Rätt välkomnar förbudet mot obedövad griskastrering men arbetar vidare med kastreringsfrågan. Det finns nämligen bättre alternativ i form av vaccinering. Vaccinering mot galtlukt, även kallad immunokastrering framhålls av allt fler som det ur djurskyddssynpunkt bästa alternativet till kastrering.

Enligt den så kallade Brysseldeklarationen från år 2010, som är en frivillig överenskommelse, bör kirurgisk kastrering av grisar helt upphöra senast år 2018.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.