Obekväma frågor om moral i en mörk framtid när Lena Endre regisserar The Nether

Vad händer när vi kan leva ut våra mest förbjudna fantasier? Om det vi gör inte får några konsekvenser? I framtidsdystopin The Nether ställs obekväma frågor med Reine Brynolfsson som möjlig förövare och Nina Zanjani som kriminalinspektör på scenen. Premiär den 23 mars, Lilla scenen.

I en inte alltför avlägsen framtid har internet utvecklats till Nether. En virtuell värld minst lika verklig som vår egen, där träden fortfarande växer. En värld med gömställen där du kan vara vem du vill och göra vad du vill, precis vad du vill.

Polisen utreder misstänkta övergrepp i ett av Nethers hemliga rum.  Men hur bedömer man kriminella handlingar utan verkliga offer? Och om man tillbringar nästan alla vakna timmar i en parallell värld – vilken värld är då den verkliga?

– The Nether är en pjäs som handlar om vilka vi blir i denna nya värld.  Var går skillnaden mellan fantasi och verklighet om fantasin är verkligare än verkligheten? Mellan ont och gott?  Mellan ”jag” som inloggad och ”jag” i verkligheten?, säger regissören Lena Endre.

– Jag såg pjäsen på Duke of York’s Theatre för drygt ett år sedan och slogs av aktualiteten i den och hur vi egentligen inte vill veta, inte orkar ta in hur verkligheten på nätet kan se ut idag.  The Nether är dels en kritik mot den avhumanisering och bortdomnade empati som en inloggning innebär för vissa, dels en samhälls- och miljökritik.

The Nether , av den amerikanska dramatikern Jennifer Haley, hade urpremiär i USA 2013 och har därefter bland annat getts på Duke of York’s Theatre i London. Pjäsen belönades 2012 med det internationella Susan Smith Blackburn Prize som årligen uppmärksammar framstående verk av kvinnliga dramatiker.

Medverkande
Sims/Papa Reine Brynolfsson
Morris Nina Zanjani
Doyle Magnus Ehrner
Woodnut Christoffer Svensson
Rollen “Iris” Sigrid Johnson/ Anastasia Leppist/ Marielle Malmberg

Översättning Ragnar Strömberg
Regi Lena Endre
Scenografi Mats Sahlström, Lena Endre och Ann Bonander Looft
Videoscenografi Visual Relief
Kostym Ann Bonander Looft
Kompositör och ljuddesigner Magnus Grenstedt
Ljus Jens Sethzman

Dramaten &: Samtal efter föreställningen

Nätets undre värld
Grooming innebär att någon tar kontakt med andra för att längre fram begå övergrepp. I de flesta fall handlar det om män som söker kontakt med unga flickor. Hur ser lagstiftningen ut? Vad kan och gör polisen för att förhindra att brott begås på nätet?
Samtal efter föreställningen med regionpolischef Carin Götblad, regissören Lena Endre samt skådespelarna Nina Zanjani och Christoffer Svensson. Samtalsledare Jacob Hirdwall, dramaturg.
31 mars, 15 minuter efter föreställningen, Lilla scenen

Offer och förövare
I pjäsen The Nether möter vi människor som vänt den verkliga världen ryggen och som mer och mer lever i imaginära världar där det kan vara svårt att skilja på vad som är rätt och fel.
Samtal efter föreställningen med regissören Lena Endre och skådespelaren Reine Brynolfsson samt psykoterapeuten Börje Svensson som arbetat i många år med förövare som begått sexuella övergrepp och även med offer för sådana övergrepp. Samtalsledare Jacob Hirdwall, dramaturg.
20 april, 15 minuter efter föreställningen, Lilla scenen

För mer information, vänligen kontakta:

Frida Hallberg
Pressansvarig (vik)