Observationstruppen för U21-landslaget Dam i bandy är uttagen

Förbundskapten Christer Andersson och assisterande förbundskapten Frida Rutqvist har valt ut 26 spelare till observationstruppen inför kommande mästerskap.
Foto: Gert Holmér

– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla det här nya landslaget samtidigt som det ska bli kul att fortsätta utbilda de redan duktiga bandyspelarna vi har att bli ännu bättre, säger förbundskapten Christer Andersson.

Det var i september förra året som dambandyn utökades med U21-trupp där Andersson och Rutqvist fick förtroendet att leda truppen. Därmed kunde utrymmet mellan F17 och damlandslaget fyllas.

– Ytterligare en rolig aspekt är att nu får de som har lämnat F17-landslaget komma in ett nytt landslag direkt. Så det blir helt nya spelare som ska utvecklas tillsammans med de spelarna som var med i fjol. Sen ska man ha i åtanke att detta är en observationstrupp och spelare utvecklas olika, så även om man inte är med här så kan man komma med senare under året, avslutar Christer Andersson.

Historisk landslagstrupp

U21-truppen är historisk. Det har inte funnits någon U21 Dam-trupp förut, vilket även gör förbundskaptenernas roller och uppdrag speciella. Det finns nämligen ingen motsvarande trupp hos de andra nationerna som traditionellt sett spelar bandy på elitnivå.

– Det är ju ett spännande uppdrag på flera sätt. Framför allt att få leda en trupp som ska fylla luckan mellan F17 och damlandslaget och därmed bli ytterligare ett avstamp mot eliten. Vi har ju heller inget VM att sikta på i dagsläget, så vi jobbar nu på att skapa en bra miljö för individerna och att det ska vara givande och utvecklande, sa Frida Rutqvist till Svenska Bandyförbundet i september 2021.

Namn Klubb
Ida Blickander  Skirö AIK