Och ge oss skuggorna gästspelar i Amsterdam

Eirik Stubøs succéuppsättning av Lars Noréns Och ge oss skuggorna gästar Amsterdams anrika teater Stadsschouwburg den 25 och 25 januari. Pjäsen om Eugene O’Neill och hans mästerverk Lång dags färd mot natt har väckt stor uppmärksamhet sedan premiären i augusti i fjol.

Det är andlöst, det är storslaget. Det är Dramatenhistoria . (SvD)
En stark, njutbar och obehaglig uppsättning (DN)
Vi möter en utsökt ensemble. (Aftonbladet)
Dramatenteater när den är som bäst (Expressen)

Ingen pjäs är mer förknippad med Dramaten än Eugene O'Neills självbiografiska Lång dags färd mot natt , som fick legendarisk urpremiär på Stora scenen 1956 och testamenterades till teatern av författaren. Och ge oss skuggorna är Lars Noréns pjäs om nobelpristagaren O’Neill, skrivandet och ensamheten.

Familjedramat utspelar sig en oktoberdag 1949 i Eugene O'Neills hus på Atlantkusten. Författaren firar födelsedag tillsammans med sina två vuxna söner från två olika förhållanden och sin nya hustru. Frun och sönerna lever i skuggan av den litterära giganten, Nobelprisbelönad och upphöjd men ångestdrabbad och plågad. Hans stora mästerverk har ännu inte nått sin publik.

Örjan Ramberg spelar Eugene O’Neill, Lena Endre hans hustru Carlotta och Thomas Hanzon och Erik Ehn O’Neills söner. Betjänten Szaki spelas av Joaquin NaBi Olsson. Detta är andra gången Eirik Stubø regisserar på Dramaten, men första gången som teaterchef. 2011 regisserade han Molières Misantropen på Lilla scenen.

Stadsschouwburg är en teater med flera århundraden lång historia. Likt Dramaten brann den vackra 1700-talsbyggnaden ned på 1800-talet, och det nuvarande teaterhuset byggdes på 1890-talet. Denna mäktiga institution var under många år även hem för Nederländernas nationella opera, innan denna fick ett eget operahus på 1980-talet. Och ge oss skuggorna , som på holländska heter En geef ons de schaduwen , framförs på svenska med översättning på textmaskin.

Läs Lars Noréns intervju med Eirik Stubø om pjäsen (på engelska):

Eugene O’Neill Örjan Ramberg
Carlotta O’Neill Lena Endre