Offensiv taktik räckte till andraplats för Rissveds – och svensk seger i lagtävlingen

Jenny Rissveds totaltvåa i Gracia Orlová tour och Sverige vinner lagtävlingen. En GRYM laginsats även på fjärde etappen över 101 kilometer. Snacka om att totaltvåan Jenny Rissveds, Julia Borgström som slutade femma, tian Karin Söderqvist och tjejerna i det svenska laget satte färg på det tjeckiska fyradagarsloppet!

Foto: Svenska Cykelförbundet
”Alla tjejerna i laget har gjort det fantastiskt bra. Vi hade lite stolpe ut på lördagseftermiddagen med Jennys krasch men annars var det riktigt klockrent gjort av tjejerna. Vi är tvåa i etapploppet, vinner lagtävlingen, har skakat om tävlingen och visat att Sverige är en nation att räkna med”, säger Alexander Wetterhall direkt efter prisceremonin där det kändes så rätt att Sverige fick behålla ledningen i lagtävlingen före det duktiga polska stallet Atom Deweloper.

verige hade en väldigt offensiv taktik även på den sista etappen och snacka om att laget ville utmana om totalsegern.

”Vi hade en tydlig plan att ville skapa cykeltävling och attackera ledarlaget och slå ett hål i klungan. Och gjorde ett riktigt, riktigt bra försök. Försöket kunde ha gått hem...man måste prova lite ibland.  Vi satte laget på att hålla det samlat till första spurtpriset och där plockade Jenny bonussekunder”, berättar Wetterhall.

När matematiken sa att det inte räckte med etappseger för Rissveds sattes Jenny på attack tillsammans med unga WWT-cyklisten Julia Borgström. I det här läget fanns det slagläge för Rissveds på totalseger och pallplats för Julia. Snacka om kittlande läge och starka svenska cyklister som hade varit aktiva under alla de tre första dagarna.

”Det hade sånär lyckats men den här gången gick det inte riktigt så det blev samlat in mot målet och då har de egentligen  förverkat sina krafter. Men det kändes ändå rätt att gå för det och de gjorde det så bra”, säger Wetterhall.

Det polska teamet som hade tagit tillbaka ledartröjan på tredje  dagen kunde bevaka sista kilometern inne i Orlová och Agnieszka Skalniak-Sójka vann också sista etappen i gula – starkt det också givetvis.

Så slutade etapp 4

• 1)Agnieszka Skalniak-Sójka, Polen
  • 4) Jenny Rissveds +0
  • 19) Karin Söderqvist +0
  • 23) Julia Borgström +16
  • 39) Nathalie Eklund +24
  • 62) Felicia Bengtsson +8.26
  • Nathalie Säfsten DNF

Så gick det i totalen

• 1) Agnieszka Skalniak-Sójka
  • 2) Jenny Rissveds +29
  • 3) Christina Schweinberger, Österrike +33
  • 5) Julia Borgström +1.35
  • 10) Karin Söderqvist +2.15
  • 24) Nathalie Eklund +5.56
  • 59) Felicia Bengtsson +23.31
  • Det var 87 cyklister som fullföljde alla fem etapperna i fyradagarsloppet.

Så gick det i lagtävlingen

• 1) Sverige
  • 2) ATOM Deweloper Posciellux.pl Wrocław, Polen +51