Offentliga husbyggnadsinvesteringar bromsar in

Enligt affärskonsulterna Navets kommande konjunkturrapport kan man utläsa att de påbörjade husbyggnadsinvesteringarna inom offentlig sektor har tappat fart.

I volmen ingår tex skolor, förskolor, sjukvårdsbyggnader, idrott och andra offentliga byggnader. Det är i första hand ombyggnadsprojekten som har utvecklats svagt under första halvåret i år, medan nybyggnad av offentliga lokaler fortsätter att visa en svagt positiv utveckling. Magnus Klein, konjunkturansvarig på Navet, menar att stigande materialpriser, komponentbrist och högre räntor kan innebära att byggprojekt skjuts på framtiden. Detta kan drabba särskilt ombyggnad och underhåll, då det är avsevärt lättare att skjuta fram den typen av projekt jämfört med nybyggnadsinvesteringar.

Källa: Navet AB