Officiell byggstart för Skansens Baltic Sea Science Center

Björn Carlson, grundaren till BalticSea2020, trycker på knappen för den första sprängningen när bygget av Östersjöprojektet startar. Foto: Karl-Oskar Bjurenstedt.

Vid en ceremoni på Skansen den 16 november startade Björn Carlson, grundaren av BalticSea2020, officiellt byggnationen av ett nytt kunskapscenter om Östersjön på Skansen. Med på den första symboliska sprängningen var också Skansenchefen John Brattmyhr, rektor Astrid Söderbergh Widding på Stockholms universitets Kunskapscentrum för Östersjön och Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

-Vi är mycket glada över det här samarbetet, sa Björn Carlson i sitt anförande. Vi ville hitta en plats där vi kunde föra ut forskning och öka kunskapsnivån på en bred front. Där erbjöd Skansen oss en fantastisk möjlighet.

Östersjöns framtid är en komplex fråga som involverar en hel region med över 90 miljoner invånare. Målet med kunskapscentret på Skansen är att öka förståelsen att allt som görs i regionen också påverkar innanhavet.
-Vi hoppas att alla som besöker centret kommer ut därifrån med en ökad insikt, säger Tomas Frisk som är projektansvarig chef från Zoologiska avdelningen. Om man inte vet någonting alls om Östersjön så ska man ha fått med sig en grundläggande information, och vet man lite mer så kan man också hitta fördjupad information. Vi kommer också att ha verksamhet specifikt inriktad mot studerande på högstadie och gymnasium.

-Det här förstärker vår kapacitet att nå ut med kunskap om miljö och hållbarhet till både skolan och våra besökare, sa John Brattmyhr. Skansen är ett grönt klassrum för många, och nu kan vi vara med och förhoppningsvis påverka de som ska besluta om Östersjön i framtiden.

I sin blogg på Stockholms universitets hemsida framhöll rektor Astrid Söderbergh Widding hur viktigt det är att nå ut med forskningen.

-För oss blir det här en viktig samverkansarena, där vi kan kommunicera vår aktuella forskning och kunskap om Östersjön och dess miljö.

Bygget pågår 2017-2018 och invigningen är planerad till hösten 2018.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.