Oförändrad åldersgräns för vattenskoter
Åldersgränsen för att köra vattenskoter i Sverige har funnits under tre sommarsäsonger. För att ta reda på hur det har fungerat fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att utvärdera åldersgränsen och nu har alltså slutrapporten lämnats in.
– Vi har kommit fram till att det i nuläget inte finns tillräckliga skäl att föreslå en höjning av åldersgränsen. Kravet på förarbevis införs 1 maj och vår bedömning är att den nya lagen behöver träda i kraft och utvärderas innan åldersgränsen eventuellt förändras, säger Erika Persson, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Främst vuxna i olyckor
Det finns visserligen signaler som pekar på att en höjning vore på sin plats. Vattenskotern har en kraftfull motor och körs i hög hastighet, påpekar Sjöpolisen och Kustbevakningen. I Norge ska till exempel åldersgränsen höjas till 18 år, eftersom forskning visar att unga människor tar större risker än vuxna.
Men samtidigt visar statistiken att av de som har varit inblandade i olyckor med vattenskoter i Sverige är majoriteten mellan 20 och 35 år. Sjöpolisen, Kustbevakningen och Svenska livräddningssällskapet bekräftar alla att det i första hand är vuxna personer som orsakar störningar och olyckor kopplat till vattenskotrar. Från och med sommaren 2021 kan dessutom polisen bötfälla den som kör vattenskoter på ett onödigt störande sätt och det är på förslag att samma sak även ska gälla kustbevakningen.
– Vi tror att de här förändringarna gör att man kommer till rätta med en hel del av den buskörning som förekommit tidigare säsonger. Samtidigt är det viktigt att följa utvecklingen och skulle åldersgränsen behöva höjas i en framtid är det ingenting som vi kommer att motsätta oss, säger Erika Persson.
FAKTA: Förarbevis vattenskoter
- För att ta förarbevis krävs att man fyllt 15 år och har genomgått en utbildning som är godkänd av Transportstyrelsen. Den är både teoretisk och praktisk, tar ungefär två dagar och avslutas med ett prov.
- Den som kör vattenskoter utan förarbevis kan straffas med böter. Det är polisens och kustbevakningens uppgift att kontrollera att förare har förarbevis. Om innehavaren begår brott som till exempel sjöfylleri kan förarbeviset återkallas.
- Den som redan har en nautisk behörighet, som förarintyg för fritidsbåt, utfärdat före den 1 maj 2022 kan i stället ansöka om förarbevis enligt övergångsreglerna. Det gäller även den som har ett manöverintyg för högfartsbåt, ett kustskepparintyg eller en yrkesutbildning till fartygsbefäl. Övergångsreglerna upphör att gälla den 30 april 2023. Därefter måste alla som vill köra vattenskoter genomgå en vattenskoterutbildning.
- Undantag från krav på förarbevis gäller för statliga myndigheter, vid sjöräddning och organiserad tränings-, tävlings- och uppvisningsverksamhet.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
”Körkortsturism” - Så här agerar Transportstyrelsen27.3.2024 14:26:22 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radio Ekot har i flera inslag rapporterat om att det sker organiserade resor till Rumänien i syfte att byta in utländska körkort till rumänska körkort. De rumänska körkorten byts därefter in till svenska. Transportstyrelsen vill därför beskriva hur vi arbetar med frågan.
Antalet A-traktorer ökar – men inte antalet olyckor21.3.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 skadades 504 personer och 2 personer dog i olyckor med A-traktorer inblandade. Jämfört med året innan har antalet A-traktorolyckor stagnerat. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, 4-hjuling, snöskoter och elsparkcykel.
17 personer omkom i trafiken i februari15.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under februari har 17 personer minst livet i trafiken, 13 män och 4 kvinnor. 805 personer har skadats under samma period. Det visar preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
Olika genomslag för yrkestrafikens nya regler8.3.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen har följt upp hur de nya EU-gemensamma reglerna för yrkestrafik fungerar. – Förändringarna rör många olika områden och har fått lite olika genomslag, säger Maria Åkerlund, uppdragsledare, Transportstyrelsen.
Fler kan få köra tunga lastbilar – om de drivs på alternativa bränslen8.3.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Snart kan en försöksverksamhet vara på gång för att ge förare med körkortsbehörighet B möjlighet att köra tyngre lastbilar som drivs med el, gas eller är hybrid. I dag redovisar Transportstyrelsen regeringsuppdraget med förslag på hur det ska genomföras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum