Oförändrad skatt för befintliga bilar i nytt förslag om bonus-malus

De ändringar som regeringen idag har föreslagit om de nya bilskatterna bonus-malus tar fasta på stora delar av Motormännens kritik. Skatten på befintliga bilar ändras inte alls, enligt de uppgifter som idag har publicerats.

- Vi har hela tiden påtalat att den ökade skatten på befintliga bilar inte hjälper någon att byta till en mer klimatsmart bil, det skulle bara blivit en kostnad, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund.

Regeringen ändrar sig på den punkten, och ökar samtidigt bonusen; från 7 500 kr-45 000 kr föreslås en höjning till 10 000 kr-60 000 kr. Malus, den höjda skatten för de tre första åren för bilar med större utsläpp, blir samtidigt något högre.

- För många konsumenter innebär det en större chans att räkna hem affären i att köpa en klimatsmart bil. Eftersom förslaget också undantar etanol- och gasbilar från förhöjd skatt lär utbudet av sådana modeller bli mycket större än vad det är idag, säger Fredrik Daveby.

- Vi vill också åter betona att det är viktigt att överskottet används till åtgärder som främjar övergången till fossiloberoende fordon, säger Fredrik Daveby.

Fredrik Daveby
Vd
Motormännens riksförbund

Gunnel Cirverius
Motormännens riksförbund

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.