Oförändrad skatt för befintliga bilar i nytt förslag om bonus-malus

De ändringar som regeringen idag har föreslagit om de nya bilskatterna bonus-malus tar fasta på stora delar av Motormännens kritik. Skatten på befintliga bilar ändras inte alls, enligt de uppgifter som idag har publicerats.

- Vi har hela tiden påtalat att den ökade skatten på befintliga bilar inte hjälper någon att byta till en mer klimatsmart bil, det skulle bara blivit en kostnad, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännens Riksförbund.

Regeringen ändrar sig på den punkten, och ökar samtidigt bonusen; från 7 500 kr-45 000 kr föreslås en höjning till 10 000 kr-60 000 kr. Malus, den höjda skatten för de tre första åren för bilar med större utsläpp, blir samtidigt något högre.

- För många konsumenter innebär det en större chans att räkna hem affären i att köpa en klimatsmart bil. Eftersom förslaget också undantar etanol- och gasbilar från förhöjd skatt lär utbudet av sådana modeller bli mycket större än vad det är idag, säger Fredrik Daveby.

- Vi vill också åter betona att det är viktigt att överskottet används till åtgärder som främjar övergången till fossiloberoende fordon, säger Fredrik Daveby.

Fredrik Daveby
Vd
Motormännens riksförbund

Gunnel Cirverius
Motormännens riksförbund

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.