Ofullständig förbränning gav svart rök

Vid en uppstart av en oljepanna på Kraftvärmeverket i Katrineholm strax efter lunch, uppstod ett problem med luftregleringen. Detta gjorde att förbränningen blev ofullständig och resulterade i att svart rök kom ut ur skorstenen. Röken utgjorde dock ingen fara för allmänheten.

Uppstarten som är lagstyrd görs en gång per år för att kontrollera pannas säkerhetsfunktioner. Kontrollen avbröts och pannan stoppades.

Pannan eldas med bioolja, ett fossilfritt bränsle som är en restprodukt från livsmedelstillverkning.

Anna Axelsson, Affärsenhetschef Katrineholm Fjärrvärme, 0150-57930
Anna.Axelsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se