Ogiers klassiker från Rhône i ny kostym

I samband med årgångsbyte får Ogiers röda och vita vin Lirac Les Chenaies och Héritages Côtes du Rhône Blanc nya utseenden med ny etikett. Förutom de tjusiga etiketterna är allt annat sig likt: samma pris, samma artikelnummer och samma goda viner.

Den klassiska egendomen Ogiers röda och vita vin Lirac Les Chenaies och Héritages Côtes du Rhône Blanc är två ursprungstypiska trotjänare. Båda utmärks av örtig elegans och den matvänliga och charmiga fruktighet som har gjort södra Rhône-dalen till en av svenska vinkonsumenters favoritursprung. Det är med andra ord två ovanligt lämpliga viner att ha hemma för oväntat och väntat besök. De nya flaskorna rullar nu ut till Systembolagets hyllor. Etiketternas ”I” är en hyllning till den ikoniska Rhône-floden, som spelar en central roll i områdets vinodling.

Ogier Lirac Les Chenaies

Vinet är gjort på 60 procent grenache, 25 procent syrah, 10 procent mourvèdre, 5 procent cinsault. Vinifieras i ståltank och lagras sedan i nio månader på franska ekfat.

Lirac Les Chenaies är ursprungstypiskt rödvin med smakrik, kryddig och fruktig karaktär och toner av björnbär, plommon, moreller, sötlakrits, kryddor och örter. Vinet är fylligt med eleganta tanniner och en lång, nyanserad eftersmak. Passar perfekt till fläskkarré med rosmarin, smakrik husmanskost, gräddig potatisgratäng, vegetarisk lasagne och de flesta svampanrättningar.

Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 221401 | Volym: 750 ml | Pris 119 kr

Ogier Héritages Côtes du Rhône Blanc 2020 (EKO)

Vinet är gjort på 30 procent grenache blanc, 20 procent clairette, 20 procent bourboulenc, 10 procent roussanne, 10 procent marsanne och 10 procent viognier. Vinifieras i ståltank för att bevara druvornas aromatiska fruktighet.

Héritages Côtes du Rhône Blanc görs på ekologiska druvor och är torrt, smakrikt och fylligt vitvin. Det har en aptitretande friskhet och generös fruktighet som är karaktäristisk för södra Rhône. Doften bjuder på toner av vita persikor, äpple, päron, citron, akaciahonung, örter och vitpeppar. Vinet gör sig utmärkt till fisksoppa med saffran eller dragon, kantarelltoast och grillade skaldjur.

Alk.halt: 14% vol. | Art.nr: 286601 | Volym: 750 ml | Pris 109 kr

Om Ogier

Egendomen Ogier grundades år 1859 i hjärtat av Châteauneuf-du-Pape. Ogier är både vinproducent och vinhandlare och räknas till de stora aktörerna i området. Vinhuset leds av Jean-Pierre Durand, vars familj varit vinodlare sedan år 1615. Stjärnskottet Edouard Guérin är ansvarig för vingård och vineri.

Inom den berömda appellationen Châteauneuf-du-Pape finns fyra olika jordmåner: karga och kalkstensrika jordar i norr och de berömda runda stenarna "galets roulets" i den södra och varmare delen. Ogier har blivit kända för att lyfta fram alla dessa olika terroirförutsättningar i sina viner. År 2000 förvärvade Ogier den ikoniska egendomen av LeClos de l’Oratoire des Papes, som producerar båda röda och vita Châteauneuf-du-Pape-viner. Ogier äger även Domaine Notre Dame de Cousignac vars vingårdar är helt ekologiskt certifierade.

Nyhet i fasta sortimentet: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay9.12.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I början av december lanserades ett nytt kvalitetsvin i Systembolagets fasta sortiment: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020. Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp Chiles fantastiska mångsidighet och kvalitet gällande växtplatser, mikroklimat och jordmån. Single Vineyard Chardonnay kommer från en utvald vingårdsdel i Casablanca Valley, bara sju kilometer från Stillahavskusten. Artikelnumret är 6522 och priset 119 kronor.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.