Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Det är en opinionsundersökning, som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Specsavers och Synskadades Riksförbund, som visar att 48 procent av svenskarna i första hand skulle ta sig till en vårdcentral om de skulle få något besvär med sina ögon som inte är akut. 15 procent svarar att de skulle vända sig till ögonsjukvården, medan bara 31 procent svarar att de skulle besöka en optiker vid en sådan situation.

– Legitimerade optiker är utbildade för att upptäcka förändringar i ögat som rör såväl synfel som eventuella sjukliga tillstånd. Det gör att optikernas kunskap kan användas för att minska belastningen på sjukvården, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers.

Han vill att legitimerade optiker ska ses som en del av vårdkedjan inom ögonvården.

– Legitimerade optiker kan göra en första bedömning och avgöra vilka som faktiskt är i behov av att träffa en ögonläkare eller inte, sägerErik Ryderberg.

Han får medhåll av Bo Andersén, ögonläkare hos Capio Ögon i Göteborg:

– Optikerna har en viktig roll i ögonvården. På grund av bättre tillgänglighet och god kompetens kan det vara klokt att i första hand vända sig till en legitimerad optiker snarare än till vårdcentral eller ögonklinik vid besvär som inte är akuta. Det kan göra väntan på vård kortare för alla, säger han.

Erik Ryderberg vill också lyfta fram vikten av att alla gör det till en god vana att regelbundet göra en syn- och ögonundersökning hos en opitker för att upptäcka ögonsjukdomar i ett tidigt skede.

Opinionsundersökningen från Kantar Sifo visar att var fjärde svensk inte har undersökt sina ögon under de senaste fem år och att 51 procent har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under de senaste två åren.

– Att kolla sin syn regelbundet är något vi rekommenderar. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är, säger Per Wictorsson, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.

Fakta/Undersökningen i rapporten “Kolla ögonen!”

Kantar Sifo ställde ett antal frågor till ett statistiskt säkerställt urval om 1 064 personer som intervjuades via webben under perioden 21-24 maj 2021. Resultatet av opinionsundersökningen presenterar Specsavers och Synskadades Riksförbund i rapporten “Kolla ögonen!”.

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.