Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Det är en opinionsundersökning, som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Specsavers och Synskadades Riksförbund, som visar att 48 procent av svenskarna i första hand skulle ta sig till en vårdcentral om de skulle få något besvär med sina ögon som inte är akut. 15 procent svarar att de skulle vända sig till ögonsjukvården, medan bara 31 procent svarar att de skulle besöka en optiker vid en sådan situation.

– Legitimerade optiker är utbildade för att upptäcka förändringar i ögat som rör såväl synfel som eventuella sjukliga tillstånd. Det gör att optikernas kunskap kan användas för att minska belastningen på sjukvården, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers.

Han vill att legitimerade optiker ska ses som en del av vårdkedjan inom ögonvården.

– Legitimerade optiker kan göra en första bedömning och avgöra vilka som faktiskt är i behov av att träffa en ögonläkare eller inte, sägerErik Ryderberg.

Han får medhåll av Bo Andersén, ögonläkare hos Capio Ögon i Göteborg:

– Optikerna har en viktig roll i ögonvården. På grund av bättre tillgänglighet och god kompetens kan det vara klokt att i första hand vända sig till en legitimerad optiker snarare än till vårdcentral eller ögonklinik vid besvär som inte är akuta. Det kan göra väntan på vård kortare för alla, säger han.

Erik Ryderberg vill också lyfta fram vikten av att alla gör det till en god vana att regelbundet göra en syn- och ögonundersökning hos en opitker för att upptäcka ögonsjukdomar i ett tidigt skede.

Opinionsundersökningen från Kantar Sifo visar att var fjärde svensk inte har undersökt sina ögon under de senaste fem år och att 51 procent har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under de senaste två åren.

– Att kolla sin syn regelbundet är något vi rekommenderar. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är, säger Per Wictorsson, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.

Fakta/Undersökningen i rapporten “Kolla ögonen!”

Kantar Sifo ställde ett antal frågor till ett statistiskt säkerställt urval om 1 064 personer som intervjuades via webben under perioden 21-24 maj 2021. Resultatet av opinionsundersökningen presenterar Specsavers och Synskadades Riksförbund i rapporten “Kolla ögonen!”.

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.