Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta
Det är en opinionsundersökning, som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Specsavers och Synskadades Riksförbund, som visar att 48 procent av svenskarna i första hand skulle ta sig till en vårdcentral om de skulle få något besvär med sina ögon som inte är akut. 15 procent svarar att de skulle vända sig till ögonsjukvården, medan bara 31 procent svarar att de skulle besöka en optiker vid en sådan situation.
– Legitimerade optiker är utbildade för att upptäcka förändringar i ögat som rör såväl synfel som eventuella sjukliga tillstånd. Det gör att optikernas kunskap kan användas för att minska belastningen på sjukvården, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers.
Han vill att legitimerade optiker ska ses som en del av vårdkedjan inom ögonvården.
– Legitimerade optiker kan göra en första bedömning och avgöra vilka som faktiskt är i behov av att träffa en ögonläkare eller inte, sägerErik Ryderberg.
Han får medhåll av Bo Andersén, ögonläkare hos Capio Ögon i Göteborg:
– Optikerna har en viktig roll i ögonvården. På grund av bättre tillgänglighet och god kompetens kan det vara klokt att i första hand vända sig till en legitimerad optiker snarare än till vårdcentral eller ögonklinik vid besvär som inte är akuta. Det kan göra väntan på vård kortare för alla, säger han.
Erik Ryderberg vill också lyfta fram vikten av att alla gör det till en god vana att regelbundet göra en syn- och ögonundersökning hos en opitker för att upptäcka ögonsjukdomar i ett tidigt skede.
Opinionsundersökningen från Kantar Sifo visar att var fjärde svensk inte har undersökt sina ögon under de senaste fem år och att 51 procent har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under de senaste två åren.
– Att kolla sin syn regelbundet är något vi rekommenderar. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är, säger Per Wictorsson, intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund.
Fakta/Undersökningen i rapporten “Kolla ögonen!”
Kantar Sifo ställde ett antal frågor till ett statistiskt säkerställt urval om 1 064 personer som intervjuades via webben under perioden 21-24 maj 2021. Resultatet av opinionsundersökningen presenterar Specsavers och Synskadades Riksförbund i rapporten “Kolla ögonen!”.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder
Dokument
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum