Ohboy i Malmö kan bli årets bästa bostad

Det kan bli tredje gången gillt för arkitekt SAR/MSA Cord Siegel i Malmö att vinna något av Sveriges Arkitekters prestigefyllda priser. Juryn för Sveriges Arkitekters Bostadspris har nominerat hans hyreshus Ohboy tillsammans med tre andra flerbostadshus till årets bästa bostad. Vinnaren koras på Arkitekturgalan den 19 mars.

Foto: Ole Jais

– Syftet med Bostadspriset är att höja kvaliteten i bostadsbyggandet. Det gör vi genom att uppmärksamma nytänkande exempel på när bostadsarkitektur möter dagens krav på och föreställningar kring vad som är en god bostad, säger Elisabet Elfström, vice förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter.

Cord Siegel har tidigare vunnit Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad med sina Urbana Villor 2009, tillsammans med Pontus Åqvist och Karins Larsson, samt Bostadspriset för O´hoj 2015, tillsammans med Axel Hauschild. Båda bostadshusen ligger i Västra hamnen i Malmö.

Ohboy i centrala Malmö är en korsning av bostäder och hotell. Cord Siegel, som både är ansvarig arkitekt och har byggt projektet i egen regi, har bytt bort plats för bil mot en stor cykelparkering. Det finns även rum för cykeln på varje lägenhetsplan och lånecykel för vart och ett av de 31 hotellrummen. Ohboy har smarta ekologiska lösningar, som minskat energibehov genom bergvärme och solceller samt odlingslådor i anslutning till de 55 hyresrätterna för ökad biodiversitet.

De fyra byggnaderna är utvalda bland ett 70-tal inskickade förslag. Juryn har därefter besökt 19 bostadshus för att på plats studera hur de förhåller sig till omgivningen, hur planlösningarna fungerar och hur de nytänkande lösningarna möter verkligheten.

– Dagens kvalitetsprojekt har lämnat idén om att mekaniskt dela in människor i olika kundgrupper ifråga om familjebildning eller arbete. In kommer istället lyhörda tolkningar av boendets olika schatteringar, mer som blues eller poesi än som standarder. Att driftiga och kunniga fastighetsutvecklare tar ansvar för att göra vackra, positiva avtryck i stadsbilden är också glädjande. Det är rimligt att som medborgare ha höga förväntningar på dem som agerar i de offentliga rummen, kommenterar juryns ordförande, arkitekt SAR/MSA Ingrid Reppen.

De övriga nominerade är:

79&Park i Stockholm, en bostadsrättsförening som präglas av klättrande terrasser och dess grönska. Bjarke Ingels på danska kontoret BIG är ansvarig arkitekt och Oscar Properties beställare.

Lyceum i Stockholm, en ombyggnad av två universitetsbyggnader till bostadshus som ligger inom ett byggnadsminnesförklarat kvarter. Ansvarig arkitekt är Andreas Martin-Löf, arkitekt SAR/MSA, och beställare Oscar Properties.

Inspiration Rosendal i Uppsala, som bockar av både ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet i sina 347 bostadsrätter. Ansvariga arkitekter är Mikael Ahrbom, arkitekt SAR/MSA och Michael Christensen, Christensen & Co Arkitekter. Beställare är Rosendal Fastigheter.

Samtliga bilder kan användas fritt av redaktioner för artiklar om Bostadspriset. För frågor om pressbilder eller intervjuer, kontakta presschef Elisabet Näslund.

Foto: Ole Jais
Foto: Peter Carlsson

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sienaprisets nominerade greppar centrala samhällsfrågor15.1.2019 08:08Pressmeddelande

Juryn för Sienapriset, som belönar årets bästa landskapsarkitektur, har valt ut fyra nominerade som alla är goda exempel på aktuella trender inom svensk och europeisk landskapsarkitektur. Striden står mellan Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland, Jubileumsparken i Göteborg, Millennieskogen i Malmö och Solhagaparken i Huddinge. Vem som mottar Sveriges Arkitekters Sienapris avgörs på Arkitekturgalan den 19 mars.