Ohlsson och Regborn svenska sprintmästare: "Äntligen!"

Karolin Ohlsson och Martin Regborn är svenska mästare i sprintorientering. För båda två var triumfen i Hudiksvall den första individuella SM-titeln på seniornivå. "Ett sjukt bra kvitto inför världscupen om en vecka", säger Ohlsson. "Härligt att äntligen få stå överst", säger Regborn.

Karolin Ohlsson (fri bild).
I ett ihållande duggregn var Järlas Karolin Ohlsson klart vassast på Hudiksvalls gator. Stora Tunas Tove Alexandersson, som vunnit de fem senaste SM-gulden i sprint, fick nu nöja sig med silvret, slagen med hela 22 sekunder. Bronset gick till Ravinens Helena Bergman, som verkligen kommit tillbaka snabbt efter barnafödande.

- Det här känns jättebra, ett sjukt bra kvitto, säger Karro Ohlsson, som förklarar varför det är så viktigt att äntligen få kliva överst på SM-pallen:

- För självförtroendet är det jätteviktigt, och för mig känns det bra att kunna hålla ihop det hela vägen och verkligen se att farten räcker. Om jag gör det bra tekniskt så räcker det långt. Och det var lite det kvittot jag sökte nu inför världscupen, så det känns jätteskönt.

Ohlssons lopp kanske inte var det perfekta, men hon följde sin taktik till hundra procent.

- Direkt när jag kom i mål kom banläggaren fram och sa att han kanske inte hade tagit mina vägval, men: jag valde ett, var nöjd med det och körde på. Och så gjorde jag hela banan, och det var min plan. Jag tror att det räcker långt, att inte tveka liksom, bara köra på. Sedan trodde jag kanske inte att farten skulle räcka, men det visade sig vara med ganska god marginal, så det var väldigt kul.

Även Martin Regborn, Hagaby GoIF, bärgade sitt första SM-guld som senior. Och på herrsidan var det desto tightare. Silvret gick Emil Svensk, Stora Tuna OK, som var tre sekunder efter, och bronset till OK Kåres Isac von Krusenstierna, ytterligare två sekunder bakom.

- Jag har varit tvåa ganska många gånger, så det är härligt att äntligen få stå överst, säger Regborn som redan blickar framåt:

- Jag har känt mig stark och i bra form den senaste tiden och nu laddar jag inför världscupen nästa helg. Det känns bra och jag har ganska höga förhoppningar.

En känsla han delar med Karolin Ohlsson:

- Jag har haft en del problem i vinter, men nu känner jag att det kan gå bra, det här var viktigt att få med mig. Nu litar jag på att saker och ting är på plats, så det är bara att gå ut och köra.

I den äldre juniorklassen gick SM-gulden till Lisa Jonsson-Nordin, Skåneslättens OL, och Gustav Runefors, Växjö OK, medan Tilda Östberg, Stora Tuna OK, vann D18-klassen och Samuel Pihlström, OK Landehof, H18-klassen.

Under söndagen avslutas helgens tävlande i Hudiksvall med SM i sprintstafett.

Resultat, SM sprint
Damer
1) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, 13.53, 2) Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, +0.22, 3) Helena Bergman, OK Ravinen, +0.50, 4) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +1.00, 5) Tilda Johansson, OK Orion, +1.11, 6) Alva Olsson, Linköpings OK, +1.17.
Herrar
1) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, 13.28, 2) Emil Svensk, Stora Tuna OK, +0.03, 3) Isac von Krusenstierna, OK Kåre, +0.05, 4) Oskar Andrén, OK Tisaren, och Gustav Bergman, OK Ravinen, båda +0.22, 6) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, +0.40.
D20
1) Lisa Jonsson-Nordin, Skåneslättens OL, 13.07, 2) Ella Olsson, Grycksbo IF OK, +0.09, 3) Vilma von Krusenstierna, OK Kåre, +0.12.
H20
1) Gustav Runefors, Växjö OK, 13.31, 2) Jonatan Gustafsson, KFUM Örebro OK, +0.01, 3) August Mollén, OK Denseln, +0.07.
D18
1) Tilda Östberg, Stora Tuna OK, 12.04, 2) Hanna Lundberg, OK Renen, +0.14, 3) Hilda Holmqvist Johansson, IK Hakarpspojkarna, +0.17.
H18
1) Samuel Pihlström, OK Landehof, 12.47, 2) Viktor Svensk, Stora Tuna OK, +0.19, 3) Axel Elmblad, Bredaryds SOK, +0.47.

Karolin Ohlsson (fri bild).
Martin Regborn (fri bild)