Ohlsson och von Krusenstierna svenska sprintmästare

Han vann sprinten på VM. I dag sprang Kåres Isac von Krusenstierna hem även SM-guldet i sprint. Och i damklassen sprang Karolin Ohlsson hem sitt andra guld i sprint-SM; detta efter ett mycket imponerande lopp.

I våras delades det ut SM-medaljer i Norrtälje, då var det knockout-sprinten som stod på programmet.
Den här helgen är det på nytt jakt på SM-medaljer i Roslagen, detta då det är individuell sprint och sprintstafett på programmet.
Kvalet på sprinten genomfördes i förmiddags och nu på eftermiddagen var det dags för final.
Och på herrsidan blev det seger för världsmästaren Isac von Krusenstierna. Isac var i ledningen genom hela loppet, men pressades hårt av framför allt Martin Regborn. Kårelöparens segermarginal blev sju sekunder.
- Det var inte ett perfekt lopp, men det var bra till stora delar. Jag trodde att det var kartvändning efter tio kontroller, men det var ytterligare sex kontroller innan det var dags att vända kartan så jag blev lite ställd. Men jag löste det ganska snabbt och hade bra flyt hela vägen, säger Isac von Krusenstierna som vann sitt första individuella SM-guld.
- Det var skönt att få till ett lopp som räcker till ett SM-guld. På kvalet i förmiddags var jag ganska seg men nu i finalen hade jag bra fart i benen och jag har känt den senaste tiden att löpformen har funnits där, säger von Krusenstierna.
Bronset togs av fjolårsvinnaren Gustav Bergman, som var tretton sekunder bakom den guldvinnande Kårelöparen.

På damsidan gjorde Järlas Karolin Ohlsson ett mycket imponerande lopp. Ohlsson och Tove Alexandersson turades om att vara i täten men Ohlsson avslutade starkast och vann till slut med klara 21 sekunders marginal.
- Det känns så sjukt nice att vara tillbaka efter min skada. Det har varit en långlånglång väg, men nu känns det äntligen som att jag är på väg tillbaka på allvar. Det här guldet betyder väldigt mycket för mig, inte minst med tanke förberedelserna inför kommande säsong, säger Ohlsson som opererade sin krånglande häl i augusti förra året.
- Jag har gjort ett väldigt bra lopp. Det var intensiv orientering hela vägen och det passar mig bra. Jag missade en "ingång" precis efter varvningen, och då trodde jag att Tove skulle passera mig där. Men jag tuggade på och orkade hålla ihop det hela vägen. Det känns grymt skönt, säger Ohlsson som vann SM-guld i sprint 2019. Hon missade förra årets SM på grund av skada.
Sara Hagström tog bronset.
På juniorsidan sprangs gulden hem av Hanna Lundberg och Samuel Pihlström (20-årsklasserna) samt Albin Gezelius och Boglarka Csakó (18-årsklasserna).
I morgon är det dags för SM i sprintstafett.

NORRTÄLJE, SM-sprint
Damer, 2 490 m: 1) Karolin Ohlsson, Järla, 14.16, 2) Tove Alexandersson, Stora Tuna, +0.21, 3) Sara Hagström, IFK Göteborg, +0.32, 4) Lina Strand, Göteborg-Majorna, +0.38, 5) Emma Bjessmo, Lidingö, +0.43.
Herrar, 2 710 m: 1) Isac Von Krusenstierna, Kåre, 14.16, 2) Martin Regborn, Hagaby, +0.07, 3) Gustav Bergman, Ravinen, +0.13, 4) Emil Svensk, Stora Tuna, +0.28, 5) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg, +0.32.

D20, 2 220 m: 1) Hanna Lundberg, Renen, 13.20, 2) Tilda Östberg, Stora Tuna, +0.50, 3) Alva Sonesson, Falköping, och Hilda Holmqvist Johansson, IKHP, +1.17.
H20, 2 530 m: 1) Samuel Pihlström, Landehof, 14.10, 2) Viktor Svensk, Stora Tuna, +0.04, 3) Benjamin Näslund, Skogslöparna, +0.55.
D18, 2 180 m: 1) Boglarka Czakó, Eksjö, 13.56, 2) Erika Åkesson, Markbygden, +0.10, 3) Elsa Sonesson, Falköping, +0.12.
H18, 2 520 m: 1) Albin Gezelius, Mora, 14.09, 2) Mattias Östberg, Stora Tuna, +0.13.