Ohlsson opereras: "Trött på att springa med ett ben"

Orienteringsstjärnan Karolin Ohlsson har dragits med hälproblem sedan vintern 2018. Nu känner landslagets starkaste spurtkanon att skadan måste åtgärdas: "Jag är så trött på att springa med ett ben."
Fri bild. Karolin Ohlsson och landslagstränaren Thierry Gueorgiou, landslagets sommarläger på Idre Fjäll.

Hon slog igenom internationellt 2018 och förra året lyckades hon – trots en skadestrulig säsong – springa hem ett VM-guld i stafett. Allt avgjordes på upploppet där Ohlsson med en patenterad spurt krigade ner schweiziskan Julia Jakob.

Säsongen 2020 har på grund av coronapandemin varit i det närmaste helt tävlingsfri, men trots det har Karolin Ohlsson inte blivit av kvitt sina skadebekymmer. Nu har hon bestämt sig för en operation.

- Om jag ska kunna bli så bra som jag vill måste jag kunna springa mer än så här, säger Ohlsson.

- Jag har jobbat stenhårt för att ta mig tillbaka, gjort min rehab och alternativträning till punkt pricka varje dag sedan jag blev skadad. Jag har gjort allt i min makt för att få hälen att läka utan operation. Nu ser jag inget alternativ, om jag ska kunna springa 100 procent.

Ingreppet handlar om avlägsnande av några slemsäckar och en skrapning av hälbenet. En relativt vanlig operation – men en skada som uppstod på ett mindre vanligt sätt:

- Från början hade jag problem med höften. Jag gjorde övningar för att bli rak i kroppen och i många av mina rehabövningar stod jag på händer. Och när vi var på läger i Sydafrika stod jag på händerna mot en vägg. Plötsligt smackade jag i hälen i väggen och sedan dess har den inte varit helt bra, säger Ohlsson, som nu hoppas på en smärtfri vintersäsong.

- Mitt fokus ligger på att vara grym på EM och VM 2021. De senaste 18 månaderna har varit den tuffaste tiden i mitt liv, på många sätt, men jag har nog aldrig varit så mentalt stark som nu. När jag får ordning på den här hälen är jag övertygad om att jag kommer vara bättre än någonsin.

- Blir jag smärtfri skulle hela livet bli en jäkla fest. Men sedan vet jag att jag inte är nöjd med att vara skadefri. Jag vill bli bäst och kommer inte att känna mig nöjd förrän jag har nått dit.

Fri bild. Karolin Ohlsson, landslagets sommarläger på Idre Fjäll.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.