Ohlsson spurtade hem Swedish League – Bergman ohotad

Gustav Bergman och Karolin Ohlsson vann Swedish League 2019. Bergman var helt ohotad i den avslutande jaktstarten, medan Ohlsson avgjorde med sin beryktade spurt. "Precis i slutet gjorde jag en jäkla vurpa och slog i svanskotan nåt djävulskt, jag trodde inte att jag skulle komma i mål. Men så såg jag de där segerpengarna framför mig flyga i väg och då jävlar sket jag i allt och körde bara", säger Ohlsson.
Gustav Bergman och Karolin Ohlsson. Fri bild.
Efter fem grundomgångar i Swedish League avgjordes serien under söndagen med en jaktstart söder om Vårsta i södra Stockholm.

I damklassen gick Järlas Karolin Ohlsson ut i en knapp ledning, 18 sekunder före Lidingös Anna Bachman och 42 sekunder före Lilian Forsgren, OK Tisaren. Och redan till första kontrollen hade de närmast jagande kommit ikapp.

- Det var ett riktigt jippo därute. Jag försökte vara lite cool i början, eftersom jag hade lite dålig start i går, säger Ohlsson, som testade något eget vägval och även ett par fartökningar.

Men efter en stund bestämde hon sig istället för att avvakta och förlita sig på sin fantastiska spurtförmåga.

- Jag tänkte att jag tar det coolt, jag vet att jag har en bra spurt, så jag ligger här bak och tar det lugnt. Så blev det en misss där i slutet och då blev jag lite osäker på om (Sara) Hagström och dom skulle gå om. Men jag hann vända innan och drog iväg till sista kontrollen. Precis i slutet gjorde jag en jäkla vurpa och slog i svanskotan nåt djävulskt, jag trodde inte att jag skulle komma i mål. Men så såg jag de där segerpengarna framför mig flyga i väg och då jävlar sket jag i allt och körde bara. Man får väl se om man lever efter i dag.

- Jättekul att vinna! Men det hände så mycket därute att man är lite matt nu bara.

Tvåa blev till slut Elin Månsson, IFK Göteborg Orientering, som var tio sekunder efter. Trea slutade Lilian Forsgren, OK Tisaren, ytterligare tre sekunder bakom.

Om det var spännande och dramatiskt på damsidan, så var det precis tvärtom gällande segern på herrsidan.

Gustav Bergman startade 1.36 före Martin Regborn, Hagaby, och 2.12 före Stora Tunas Emil Svensk, och väl i mål hade Ravinen-esset utökat. Segermarginalen skrevs till
2.26. Svensk blev tvåa, tre sekunder före Regborn.

- Det känns bra! Jag hade ett bra utgångsläge och visste att den här terrängen passar mig. Jag visste att gör jag bara ett bra lopp hela vägen ska det räcka, och det gjorde det ju.

Swedish League 2019 blev en enda lång uppvisning från Bergmans sida. På de fem grundomgångarna kammade han hem tre segrar, en andraplats och en tredjeplats. Ett väldigt mäktigt facit.

- Träningen har gått bra i vinter och det känns som att jag är bättre än någonsin tidigare, så det bådar gott inför sommaren.

Inte ens trasig utrustning kan stoppa Bergman. Under loppet gick både kompassen och ena skon sönder.

- Det var taktiskt inte så smart att ta mina favoritskor som jag redan sprungit 600 timmar i. Efter 45 minuter släppte ena sulan på halva foten så det var lite krångligt att springa med dom, och precis efter varvningen slog jag sönder kompassen. Men det var aldrig någon fara, jag hade råd att tappa lite på det.

Även Swedish Leagues juniorklasser avgjordes under söndagen. På damsidan vann Isa Envall, IK Hakarpspojkarna, bland de äldre juniorerna, medan Klara Åkerman Sjöström, Västerås SOK, var vassast i D18. På herrsidan segrade Axel Granqvist, OK Ravinen, i den äldre klassen, medan Viktor Svensk, Stora Tuna OK, vann i H18.

Resultat, Swedish League, förkortad långdistans, jaktstart
Damer, 11 870 m
1) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, 1.13.53, 2) Elin Månsson, IFK Göteborg Orientering, +0.10, 3) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +0.13, 4) Anna Bachman, IFK Lidingö SOK, +0.22, 5) Sara Hagström, IFK Göteborg Orientering, +2.29, 6) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, +4.32.
Herrar, 13 680 m
1) Gustav Bergman, OK Ravinen, 1.13.31, 2) Emil Svensk, Stora Tuna OK, +2.26, 3) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, +2.29, 4) Albin Ridefelt, OK Linné, +5.38, 5) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, +5.51, 6) Johan Runesson, Tampereen Pyrintö, +7.35.

Gustav Bergman och Karolin Ohlsson. Fri bild.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.