Ökad efterfrågan på socialarbetare i VGR

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 20 650 jobb inom socialt arbete i Västra Götaland publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank.

– Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Västra Götaland bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Resultaten pekar på att rekryteringsläget uppfattas som något sämre än rikssnittet i den region som Västra Götaland ingår i. Här uppger 68 procent av de svarande att det är svårt med personalförsörjningen. Det är tuffast att få tag på socialsekreterare och medarbetare inom äldreomsorg.

Statistik från Arbetsförmedlingen bekräftar bilden och visar att bemanningen är en utmaning i kommunerna i länet. Från årsskiftet fram till sista juli har 20 650 jobb inom socialt arbete i Västra Götaland publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. Motsvarande siffra för 2021 var 10 966 jobb.

Vision menar att bristen på personal förutom att skapa en press på medarbetarna får konsekvenser för de människor som socialtjänsten är till för.

– Det råder ingen tvekan om att socialtjänstens verksamhet påverkas negativt av bristen på medarbetare. Våra medlemmar upplever att det hindrar dem från att göra ett bra jobb. Utsatta får inte det stöd de behöver och det blir omöjligt att fånga upp tidiga signaler och förhindra att unga dras in i kriminalitet. Om politiker på allvar vill knäcka gängen måste socialtjänsten få bättre förutsättningar, säger Veronica Magnusson.

Orsakerna till problemen med kompetensförsörjningen anser Vision är bristerna i arbetsmiljön. Medlemsundersökningar från Vision visar arbetsbelastningen är hög och att det är ett viktigt skäl till att många vill byta jobb.

– En självklar utgångspunkt för att lösa kompetensförsörjningen är att förbättra arbetssituationen för socialsekreterare och andra yrkesgrupper inom socialtjänsten. Det måste finnas resurser för att utföra jobbet och arbetsbelastningen måste vara rimlig för att göra socialtjänsten mer attraktiv som arbetsplats, säger Veronica Magnusson.

Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät under perioden 13 april till 9 juni 2022. 142 socialchefer ingår i undersökningen, vilket ger en svarsfrekvens på 49 procent.

För mer information, kontakta:

Erik Nordgren, ordförande Vision Skövdeavdelningen
E-post: Vision@skovde.se

Anna Kuusela, ordförande Vision Trollhättan
Telefon 0520497850
E-post: anna.kuusela@trollhattan.se

Kristina Ramstedt, ordförande Vision Göteborgsavdelningen
Telefon: 0739102031
E-post: kristina.ramstedt@fv.vision.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele28.11.2022 08:52:36 CET | Pressmeddelande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden. Program för dagarna: Tisdag 29 november 10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats. Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i. 13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning. Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. S