Ökad hotbild mot mediehusen

På ett möte nu ikväll informerades mediernas säkerhetsgrupp av Polismyndigheten samt Säpo att mediehusen har ökad hotbild. Säpo har under eftermiddagen höjt hotnivån  från 3 till 4 på en 5-gradig skala. Mediehusen har pekats ut som en grupp där Polismyndigheten och Säpo höjer beredskapen genom ökad tillsyn. Det finns i nuläget ingen konkret hotbild mot något enskilt mediehus eller journalist. Informationen har skickats ut från Nationella Operativa Avdelningen, NOA, på Polismyndigheten till samtliga polisregioner. Exakt hur arbetet läggs upp mot respektive mediehus bedöms hos ansvarig på respektive region.

– Detta är resultat av ett långsiktigt arbete med enad bransch att förbättra säkerheten för mediehusen och dialogen med Polismyndigheten och Säpo, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU. Vi är nöjda med att Polismyndigheten och Säpo nu tar detta på yttersta allvar vilket dagens möte tydligt visade.

NOA på Polismyndigheten har tidigare inrättat en nationell kontakt för att kunna bistå redaktionschefer och säkerhetsansvariga på mediehusen och redaktioner med råd vid hot.

Samtliga redaktioner uppmanas att vid akuta situationer och brott använda larmnumret 112.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU

jeanette.gustafsdotter@tu.se

070-624 45 56

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.