Ökad insyn och stopp för snabba sidbyten för politiker

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle – ett tryggare Sverige. Under lång tid har samhället dragit sig tillbaka och en privatiseringsvåg drabbat välfärden. Med privatiseringar och stora offentliga upphandlingar följer också nya korruptionsrisker. Efter medias granskningar om turerna kring Nya Karolinska är det dags att öka medborgarnas insyn i politikers ekonomiska intressen och stoppa snabba sidbyten från politik till lobbyföretag – också i landsting och kommuner.

För riksdagsledamöter, statsråd och statssekreterare finns regler för redovisning av ekonomiska tillgångar för att synliggöra och förhindra intressekonflikter. För att sätta stopp för svängdörrar mellan politik och lobbyism har riksdagen på regeringens förslag också infört karensregler för statsråd och statssekreterare. Men några motsvarande regler finns inte för landstingsråd och kommunalråd.

- Med allt mer privatiserad välfärd och stora offentliga upphandlingar följer också nya korruptionsrisker. Därför behövs nu ökad insyn för medborgarna i politikers ekonomiska intressen och stopp för snabba sidbyten från politik till lobbyföretag även i kommuner och landsting, säger Ardalan Shekarabi.

Vi socialdemokrater ser allvarligt på de uppgifter som framkommit om oegentligheter kopplat till Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm. Det är viktigt att det här inte återupprepas någon annanstans. För att stärka öppenheten och transparensen samt värna vår demokrati vill vi därför införa krav på öppen redovisning av intressen i företag, aktieinnehav och styrelseuppdrag för landstingsråd, kommunalråd och topptjänstemän. Vi vill också införa regler om karens för landstingsråd och kommunalråd. Vi Socialdemokrater föreslår därför en nationell partiöverenskommelse om detta.

- Kommuner och landsting upphandlar för allt större värden varje år. Det förutsätter ordning och reda. Politiker ska inte företräda annat intresse än medborgarnas, och i de allra flesta fall gör de inget annat. Men i det moderatstyrda landstinget i Stockholms län har vi sett oegentligheter, jäv, ideologiskt drivna upphandlingar och höga konsultnotor. Exempel på hur politiker går direkt mellan att vara upphandlare och vara upphandlad, att vara vårdlobbyist och vårdpolitiker. Det behövs därför regler kring ekonomisk redovisning och karensregler vilket vi redan lagt förslag om men inte fått igenom, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Matilda Glas, pressekreterare hos Ardalan Shekarabi

Andreas Enbuske, pressekreterare hos Erika Ullberg

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm