Ökad kvalitet och kortade väntetider
Under 2015 identifierades ett antal utvecklingsområden som rörde kvaliteten i handläggningen och arbetet riktades mot kvalitetsförbättringar.
Kvalitetsarbetet har resulterat i att fler bedömningar görs vid tidsgränserna i sjukförsäkringen och fler återgår i arbete även om omfattningen ännu inte är tillfredsställande. Vidare har kvaliteten i handläggningen av assistansersättningen förbättrats genom bland annat kompetenshöjande insatser. Inom föräldraförmånerna har andelen ärenden som ändras efter omprövning och överklagan minskat.
- Utvecklingen har gått åt rätt håll. Utmaningen för 2017 blir att samtidigt förbättra produktiviteten och kvaliteten i handläggningen, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör för Försäkringskassan.
Jämfört med 2015 har tillgängligheten ökat och de genomsnittliga väntetiderna minskat, från 25 till 13 minuter. En orsak till minskningen är att fler medarbetare nu är i tjänst under normala kontorstider när de allra flesta samtal kommer in. Det har möjliggjorts genom att kundcenter inte längre har öppet på kvällar och helger.
- Det är viktigt att tillgängligheten förbättras men det stora utvecklingsarbetet framöver är att leverera så bra tjänster och service att de försäkrades behov av att ringa till oss blir mindre, säger Ann-Marie Begler.
Produktiviteten för myndigheten har försämrats sedan 2015, bland annat inom handläggningen av sjukpenning. Det beror dels på åtgärder som vidtagits för att förbättra kvaliteten i handläggningen, dels på att myndigheten har anställt ett stort antal nya medarbetare för att komma till rätta med den underbemanning som fanns under 2015. Under en upplärningsperiod har de nya handläggarna inte kunnat producera fullt ut. Detta gäller dock inte för assistansersättningen där produktiviteten har ökat och handläggningen blivit mer effektiv.
Årsredovisningen bifogas pressmeddelandet.
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Följ Försäkringskassan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Försäkringskassan
50 år med föräldraförsäkringen - reformer och resultat16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Två miljarder dagar med föräldrapenning har betalats ut sedan föräldraförsäkringen infördes i Sverige för 50 år sedan. Av dessa har 83 procent tagits ut av kvinnor. Det visar Försäkringskassans nya rapport om hur försäkringen har utvecklats och vilka resultat det har gett.
Föräldrapar som vabbar mycket delar mer jämnt26.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Kvinnor tar ett större ansvar för att vårda sjuka barn men ju fler dagar föräldrar vabbar desto mer delar de på ansvaret. Det visar en ny analys från Försäkringskassan.
Lagändringar och inflation ökar utgifterna för socialförsäkringen6.2.2024 08:55:47 CET | Pressmeddelande
Försäkringskassans utgifter för socialförsäkringen väntas bli ungefär 12 miljarder högre år 2024 än år 2023 och beräknas landa på 246,5 miljarder. Inflationen förväntas höja prisbasbeloppet och löner, vilket innebär höjda ersättningsnivåer för både sjuk- och föräldraförsäkringen. Samtidigt ger lagändringar som infördes år 2022 och 2023 ökade kostnader inom sjuk- och aktivitetsersättning.
Årssiffror för 2023: Så vabbades det i Gävleborg med kommuner12.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 minskade antalet vabdagar i Gävleborg med drygt 5 procent jämfört med tidigare år. Totalt stannade gävleborgarna hemma 212 797 dagar med sjuka barn. I riket som helhet minskade antalet vabdagar med knappt 7 procent.
Årssiffror vab: Färre dagar 2023 och mäns uttag minskar12.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
För andra året i rad minskar mäns uttag av vabdagar och under 2023 minskade antalet vabdagar i riket som helhet med knappt 7 procent. Det totala utbetalade beloppet för vab blev 8,6 miljarder kronor under år 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum