Ökad osäkerhet får hushållen att hålla hårt i pengarna

Hälften av hushållen spår att deras ekonomi kommer att försämras under året och många planerar för ökat sparande. Hushållens osäkerhet kring hur länge coronakrisen kommer att pågå gör att många tror på minskad konsumtion.

I Svensk Handels konsumentenkät anger drygt vart tredje hushåll att de har minskat konsumtionen av sällanköpsvaror i fysisk butik (36 procent) och nästan lika många planerar att öka sitt sparande (35 procent). Framförallt är det de äldre som har minskat sin konsumtion.

Även om de flesta tror att köpbeteendet åtgår till det normala vid halvårsskiftet är det många som tror att det kan dröja så läge som till nästa år innan vi har ett normalläge igen.

– Det oroliga ekonomiska läget gör att hushållen håller hårt i plånboken. Lägger vi till det faktum att många konsumenter väljer att hålla sig hemma får vi en situation som blir extremtuff för många butiker. Ju förr vi kan se slutet på coronakrisen desto bättre för företag, anställda och ekonomin i stort säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Stora försäljningstapp i butikshandeln

Svensk Handels mätning bland handelns företag visar på ett fortsatt mycket tufft läge där uthålligheten på många håll är ytterst ansträngd.

Var fjärde butik i sällanköpshandeln har tappat minst 60 procent av försäljningen. Likviditetskrisen är akut och tre av tio företag anger att de endast klarar max två månader till om nuvarande situation fortsätter.

– Många handlare är bara två månader från att tvingas stänga igen samtidigt ser coronakrisen ut att hålla i sig betydligt längre än så. Behovet av fler åtgärder som lättar på företagens kostnadsbörda är akut. Tillfälliga hyreslättnader måste införas omedelbart för att rädda handeln från fler konkurser, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Krisen kan få långsiktiga effekter på konsumtionen

Även om näthandeln också påverkas av minskad konsumtion är situationen något ljusare för e-handlarna. I Svensk Handels mätning anger varannan e-handlare att försäljningen har ökat jämfört med förra året. Exempelvis har matförsäljningen på nätet ökat kraftigt.

Två av tio konsumenter anger att det är ganska, eller mycket osannolikt att de kommer att återgå till sitt normala köpbeteende när krisen är över. Det finns med andra ord indikationer på att krisen kan få effekter på konsumtionen som är betydligt mer långsiktiga än själva krisen i sig.

Handlarnas svar från fyra frågeomgångar indikerar att cirka 70 000 jobb i handeln är på väg att försvinna.